Feminint grep i spillbransjen

Er det noe spillinteresserte kvinner har drømt om lenge, så må det være en egen spillkonferanse. Nå blir ønsket oppfylt.

  • Alt om spill!
  • Diskuter spill

    Det sies at det snart er like mange jenter som spiller dataspill som det er gutter. Det er imidlertid ikke inntrykket du sitter igjen med etter å ha vært innom et par spillbutikker - det er absolutt flest gutter blant hyllene.

    Hva dette kommer av er usikkert, men det kan helt sikkert kobles til det faktumet at svært mange spill retter seg mot de med, vel, maskuline interesser. Dette kommer igjen av at det stort sett er menn - gutter - som lager spillene.

    Nå har imidlertid kvinnene i spillbransjen tatt et initiativ som kan føre til mye godt for spillverdenen.

    For jenter i bransjen


    Den 9. og 10. september går nemlig det første kvinnespillkonferansen av stabelen i Austin i Texas. The Women\'s Game Conferece (WGC) skal dreie seg om kvinners stilling i spillsammenheng, både innenfor industrien og som kjøpere av spill. Konferansen vil bli arrangert på årlig basis.

    - WGC-programmet inneholder emner som angår kvinner i spillindustrien. Kjønnsinkluderende spilldesign, kvinner som konsumenter av spill og karrieremuligheter for kvinner er noen av de største emnene, stadfestes det i en pressemelding fra konferansen.

    Det vil være en lang rekke foredragsholdere på konferansen. Spillutviklere, utgivere, maskinvarefabrikanter og en lang rekke anerkjente profiler vil bidra med sin ekspertise.

    - Tiden er inne


    - Tiden er inne for dette, og antallet kvinner i spillindustrien har vokst seg stort nok til å støtte en slik innsats. Vi kommer til å bruke dette som en mulighet til å gjøre noe med hindringene kvinner møter i spillindustrien i dag, forteller Sheri Ray, som sitter i styret for WGC, i pressemeldingen.

    - Den gjennomsnittlige alderen på en som spiller spill er 29 år, målgruppen er de mellom 18 og 35, og en tredel av spillerne er kvinner. Å få kvinner involvert i selve spillutviklingen vil innebære en oppblomstring av ideer, noe som vil føre til nye typer spill - og til slutt nye spillere. Dette handler om å utvide spillbransjen, sier Christopher V. Sherman, hovedmannen bak WGC.

  • Alt om spill!
  • Diskuter spill
<B>SKEPTISKE:</B> Her er to kvinner som er skeptiske til voldsspill, fra venstre Valgerd Svarstad Haugland og Laila Dåvøy. De er sikkert enige om at flere kvinner burde være med i utformingen av spill.
<B>PÅ TIDE:</B> Verdens første spillkonferanse for kvinner vil bli avholdt i Texas i september. Det var på tide.