Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Festen før flystyrt

Gigantisk utstyrsfilm med litt for velpolert bilde av Howard Hughes.

Les alle Filmanmeldelsene

FILM: Martin Scorseses filmbiografi om den eksentriske mangemillionæren Howard Hughes (1905-1976) har oppnådd intet mindre enn 11 Oscar-nominasjoner.

Det er lett å se hvorfor «The Aviator» begeistrer Hollywood og tilliggende herligheter. Den er en diger, episk utstyrsfilm, nesten som en nostalgisk hilsen til Hollywoods gullalder. Og det dreier seg om et helteepos, gudesendt i en tid da USA trenger heltebilder.

Nattsidene

Howard Hughes ettermæle -   inntil nå og blant folk flest -   er ellers dårlig forsynt med helgenglorier. Han døde med et image som narkoman gærning, skitten og med uklipte tånegler.

Som forhenværende Nixon-forkjemper med lange tentakler inn i CIAs mest lyssky affærer i Latin-Amerika. Isolert, folkesky og så ugjenkjennelig ved sin død at man måtte ta fingeravtrykk for å identifisere liket.

Slik var de dypeste nattsidene ved Howard Hughes. Det er de lyse toppene Scorsese og manusforfatter John Logan har valgt å portrettere. Hans gryende tvangsnevrose blir likevel forklart i filmens innledning. Der er han liten gutt med en dominerende mor som er livredd for bakterier og smittekilder. Han må vaske seg uavlatelig og dessuten lære seg å stave K-A-R-A-N-T-E-N-E.

Damenes mann

I hans kreative suksessperiode, de ca. 20 åra fra 1927 som filmen omhandler, får han sporadiske anfall av vaskemani og berøringsangst. Men her er det mest geniet og pioneren som belyses.

Rikmannssønnen og flyfantasten brukte tre år og millioner av dollar på å lage filmen «Hell\'s Angels» (1930) om kampflygere under første verdenskrig. Leonardo DiCaprio skaper i denne fasen en skikkelse som strutter av overmot, pionerånd og tiltrekningskraft. Og Scorsese lager et tidsbilde av gamle biler, fly, kjoler og festivitas som er forførende.

Her introduseres også damene. Hans livs kjærlighet, Katharine Hepburn, er gnistrende framstilt med østkysteleganse og markert aksent av Cate Blanchett.

Ava Gardner og Jean Harlow blir derimot bleke og anonyme versjoner i henholdsvis Kate Bekinsale og Gwen Stefanis skikkelser.

I denne perioden konstruerer flypioneren BH\'en med halvskåler, inspirert av gavmilde utringninger i sin kontroversielle og vågale film «The Outlaw» (1941). Den beste delen av den nesten tre timer lange filmen viser en mann som elsker fly sterkere enn kvinner; han formelig kjærtegner de avanserte formene i pionerkonstruksjonene.

Feilkonstruksjon

To ganger styrter han, og siste gangen er det utrolig at han overlever. Hans assistenter tør knapt høre at han har fått blodoverføringer, med alt det kan medføre av nye tvangsnevroser og bakterieskrekk.

Siste del av filmen berører de gryende politiske kontroversene rundt Howard Hughes, kampen mot flyselskapet Pan Ams forsøk på monopolisere internasjonale konsesjoner og utestenge Hughes\' TWA fra oversjøiske flygninger. Høringer i Senatet forsøkte å sverte hans patriotisme under annen verdenskrig, og latterliggjøringen av hans gigantiske flybåt, The Hercules, begynte.

Troppetransportflyet kom på vingene, med nød og neppe, én gang. I filmen blir det utlagt som en triumf, men det er åpenbart at konstruksjonen må ha vært for tung, stor og dyr til å bære sin egen vekt.

Og det er et snev av en slik fornemmelse man sitter igjen med etter å ha sett «The Aviator».

Her er tonnevis av flottenfeieri, men muligens noen feilkonstruksjoner i bildet av Howard Hughes.

HOWARD HUGHES: Leonardo DiCaprio i rollen som eksentrisk magemillonær, flypioner og tvangsnevrotiker.