Festival for guttemusikken

SOM PÅPEKT I DAGBLADET

30. juli er det stort sett bare gutter som skal spille på årets Øyafestival i Oslo. Hvis man ser bort fra klubbdagen hvor de lokale arrangørene er med på bookingen er det tydelig at det strengeste kravet for band på Øyafestivalen er at utøverne er gutter - av nærmere 200 artister på Øyas program er under 10 kvinner. På tross av dette hevder Christian Østlie at kjønn ikke har betydning for bookingen. Arrangørene av Øyafestivalen er flinke og modige og står for en flott festival. De booker store nasjonale og internasjonale headlinere så vel som ukjente og lokale spennende band. Det er bare synd at et felles krav for artistene er at de være gutter. Jeg mener ikke at artister skal bookes bare fordi de er kvinner, men det hadde vært kult om festivalen også inkluderte kvinnelige artister og band. En slik streng kjønnspolitikk som Øyafestivalen fører er trist både for publikum som går glipp av gode kvinnelige artister, og for kvinnelige artister som ikke får spilt.

KULTURARRANGEMENTER

av typen Øyafestivalen får støtte av Norsk Kulturråd. I bevilgningene legges ikke føringer på festivalenes program, men er det greit for Kulturrådet å støtte festivaler hvor man fører en streng kjønnspolitikk og damer er ekskludert? Er det sånn at de som er interessert i å se kvinnelige artister spille utendørs om sommeren må starte sine egne festivaler? Det vil blant annet bety at Kulturrådets allerede knappe bevilgninger må deles på flere, og det virker unektelig bakstreversk å måtte arrangere kjønnsrene festivaler. Det ser dessverre ut som det er dette bookinggruppene «gutteklubbene grei» i flere festivalledelser i Norge legger opp til.

Det norske samfunn blir ofte fremstilt som et eksempel på et sted hvor reell likestilling finnes. Det er dessverre ikke situasjonen. Allikevel er det hårreisende forskjeller på muligheter for kvinnelige og mannlige artister. Det begynner å bli kjedelig å måtte ta på seg krigeruniformen for hver millimeter av endring man ønsker å oppnå. Det finnes etter hvert mange bra kvinnelige musikere og band, men disse er altså ikke interessante for festivalenes program.