Festivalen som nektet å dø

Ungjazz-festivalen i Ålesund holder hodet over vannet.

Cup-eventyret bråsluttet for Ålesund i helga, men et annet ålesundseventyr tar fatt på fjerde kapittel denne uka. Det skjer torsdag, når Ungjazz '02 åpner.

  • Ungjazz-festivalen er en av disse ukuelige kulturblomstene som springer ut i fullt flor noen dager hvert år, takket være en håndfull «kulturgartnere»s manglende evne og vilje til å la seg knekke.
Gunnar Mjaalands impulsivt realiserte idé om en egen festival for den talentboblende rekrutteringen i norsk jazz unngikk med nød og neppe banesår da regnskapet etter Ungjazz '99 forelå, og da den fargerike festivalgründeren døde brått vinteren 2001, trodde de fleste at siste Ungjazz-tone var spilt.

  • Men ildsjelene fra kretsen rundt Mjaaland ville det annerledes. De bestemte seg for at de så å si skyldte «han Gunnar» en festival.
En ny organisasjon ble snekret sammen; dugnadsånd, kompetanse og viktig støtte fra offentlig og privat hold i byen og distriktet (blant annet Moldejazz) resulterte i en godt gjennomført festival, og nå skal altså jugendbyen på Nordvestlandet enda en gang klangfarges blå tre dager til ende.

  • Så langt, så godt. Men fyller egentlig Ungjazz noe hull på et norsk jazzfestivalkart som er tettpakket fra mai til oktober, og i stadig sterkere grad slipper til morgendagens jazzmenn og -kvinner?
Eksempelvis har Solveig Slettahjells Slow Motion Orchestra, som spiller på åpningsdagen, gjestet de fleste store jazzfestivalene i år, og Ungjazz-programmet inneholder også andre musikere som er mer etablerte enn unge.

  • Til det kan det svares at noen «plakatnavn» bør en festival få lov til å ha, enten den heter Moldejazz og har plass på statsbudsjettet, eller heter Ungjazz og knapt har råd til lommekalkulator.
Det er dessuten ikke kjente jazznavn som dominerer Ungjazz-programmet, men utøvere som har gjort seg bemerket i jazzmiljøet som betydelige talenter i spennende utvikling, som eksempelvis saksofonistene Ketil Mølster og Klaus Holm, trompeteren Hayden Powell, organisten Steinar Nickelsen, bassisten Ole Morten Vågan og pianisten Erlend Slettevold. Lista kan gjøres lengre, men viktigere er det å være bevisst at den representerer fortsettelsen på en liste som begynte med blant annet Come Shine, Wibutee, Urban Connection, Come Krøyt, Cloroform og Håkon Kornstad Trio i 1999. For disse den gang lite kjente bandene ble Ungjazz '99 en viktig møteplass og manifestasjon, som stadig nye Ungjazz-utgaver forhåpentligvis vil bli det for stadig nye talenter. Så tell opp og spill.