Festivalevolusjon

Hvem går konkurs? Hvem viser pupper? Og hva blir Sveinung Sundlis neste PR-triks?

Det lå i kortene etter den overopphetede 2007-sesongen at det ville bli hardere tider i norsk festivalbransje.

Det lå i kortene at noen ville være nødt til å dø (Quart). Det lå i kortene at noen ikke ville klare å holde seg, og være nødt til å sutre over knutepunktpengene som Øyafestivalen har fått av Festival-Trond (det ble Slottsfjell).

Og det lå vel i grunnen i kortene at Storåsfestivalen-gründer Sveinung Sundli antakeligvis kom til å begå noe PR-greier som ville lefle med tabloidenes tradisjonelt betingede reflekser og gi en eller aller helst flere «nær pupp»-opplevelser. I år igjen.

Er Festival-Norge blitt forutsigbart? Vel, snarere er det darwinisme i sin reneste form vi har sett så langt i år. Det er evolusjon på gang hele tida, naturlig og seksuell seleksjon i skjønn forening i den brutale kampen for å ha nok penger til å lage festival neste år også.

Å bivåne den norske festivalevolusjonen blir altså stadig morsommere.

Det morsomste er at relativt gjennomsiktige PR-triks er gjenstand for kontinuerlig utvikling. Mens Hove- og Storåsfestivalen framsto mer som rause velgjørere enn likplyndrere og ga tilbud om gratispass til uheldige Quart-publikummere, ble det noe i nærheten av satire da Raumarock i Åndalsnes sist uke tilbød gratis inngang for folk på puppeflukt fra Storås, utsøkt timet med mediekjøret mot - eller er det egentlig for? - fredagens strippeshow på Storås.

Det eneste som mangler nå, er at Sveinung Sundli klarer å samle kulturminister Trond Giske og hun som vel må kunne kalles årets norske festivalnykommer, Caroline Andersen, i samme Storås-badestamp. Mens den nye Unge Høyre-lederen Henrik Asheim må sitte ved siden av og se på.

Norwegian Woods lyse øyeblikk i år, en elegant, politisk kommenterende PR-lissepasning i form av å avvise Giskes billettforespørsler, avlet i sin tur en bølge av opportunisme fra mindre festivaler som sendte bud på kulturministeren med gratisbilletter i overflod.

NY FESTIVAL: Nyvinningen Oslo Live samlet opp mot 8000 mennesker daglig på Kontraskjæret. Her står franske Justice på scenen. Foto: SCANPIX
NY FESTIVAL: Nyvinningen Oslo Live samlet opp mot 8000 mennesker daglig på Kontraskjæret. Her står franske Justice på scenen. Foto: SCANPIX Vis mer

Og sexshow på festival, er ikke det 2002? Men en comebackopptreden med en gang så Quart-aktuelle Fuck For Forest kan kanskje være noe når Storås skal prøve å bøte på årets billettsalgssvikt neste år.

Årets kanskje viktigste norske festivalbegivenhet så langt kan likevel være nyvinningen Oslo Live, som samlet opp mot 8000 mennesker daglig på Kontraskjæret i Oslo. Det var rett og slett et dødsbo, et konkursutslag av en festival med Justice på toppen av plakaten, konstruert på bookingruinene av Quart-festivalen.

Bransjeskepsisen var nok til å ta og føle på i hovedstaden - «hvor naive går det an å bli?» var det en som ytret til undertegnende i forkant, og man kunne egentlig ikke annet enn å være enig: En variant av et festivalprogram som hadde ført arrangørene inn i konkurs, overført til i en by som i utgangspunktet burde være mer enn mettet på festivaler (noen som husker det katastrofale besøket på Kalas-festivalen for noen år siden?) hadde dårlige odds.

Men Oslo Live motbeviste all skepsis med å praktisk talt selge ut, med det som har vært årets eneste reale nyvinning i Festival-Norge: billige billetter.

Ikke litt billigere, men mye billigere. Billigfly-billig. Nesten gratis. Hvorvidt festival til kr 99 og kr 199 er et stunt som tåler å bli gjentatt over det ganske land er tvilsomt, men innføringen av et lavpriskonsept for musikkfestivaler er kanskje et uttrykk for at den lenge varslede norske festivalkrisen og etablerte praksiser kan utfordres av utradisjonelle tanker.

Hva vi antakelig får se i 2009, hvis alt går sin vante gang i den norske festivalevolusjonen, er foruten Fuck For Forest på Storås, at Oslo Live tilbyr gratisbilletter til folk som syntes det var teit at Norwegian Wood ikke ga gratisbilletter til Trond Giske, mens Øyafestivalen gir gratis adgang for folk med Slottsfjellbilletter slik at de kan få sitte på skuldrene til Trond Giske mens Caroline Andersen spiller låter fra sitt kritikerroste debutalbum på hovedscenen.

Festivalevolusjon