BETALER VILLIG: Festivalgjengerne på Hove ser ut til å tolerere en stadig dyrere billettpris. Festivalpasset har økt med 260 kroner siden 2007. Foto: Anders Grønneberg
BETALER VILLIG: Festivalgjengerne på Hove ser ut til å tolerere en stadig dyrere billettpris. Festivalpasset har økt med 260 kroner siden 2007. Foto: Anders GrønnebergVis mer

Festivalpriser til værs

Øya og Hove blir dyrere år for år. De skylder på dyrere artister.

||| (Dagbladet): - Dyrere billetter gjenspeiler en prisøkning på artister generelt, forklarer presseansvarlig for Hovefestivalen, Gaute Drevdal.

Et festivalpass til Hovefestivalen har økt med 260 kroner siden oppstarten i 2007.

Drevdal forklarer økningen med at festivalene har gått fra å være artistenes måte å promotere album på, til å bli deres viktigste inntekt.

- Det er faktisk festivalene og publikum som ender opp med å betale prisen for musikknedlastingen på nett. Artister og amangement er avhengig av inntekter fra konserter etter at cd-salget gikk ned. Dermed har cd-utgivelser gått fra å være primærinntekt til å bli et promoteringsverktøy for turnevirksomheten.

- Bedre program
Et festivalpass til Øyafestivalen koster i sommer 340 kroner mer enn det gjorde i 2008.

Det er nesten den samme økningen som fra 2006 til 2007, da Øyafestivalen utvidet med én festivaldag. Flere dager har ikke blitt lagt til siden den gang, men pressetalsmann for Øyafestivalen, Jonas Prangerød, mener kvaliteten på festivalen kan forklare noe av prisøkningen.

- Prisen på artistene vi har booket har medført en liten økning. Det er nok bred enighet om at programmet de siste to årene har blitt bedre, sier han.

Prangerød får støtte av musikksjef i Nordlys, Egon Holstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Øyafestivalen er en av Europas beste festivaler og er i en helt egen divisjon i Norge. At de har økt billettprisen med 113 kroner i året synes jeg strengt tatt ikke er grensesprengende skandaløst, og de har et program som definitivt forsvarer prisen, sier han.

Skremmer ikke Holstad tror heller ikke at prisøkningen skremmer publikummerne på Hove.

- Når hundrevis av festivaldeltagerne bevisst legger igjen teltene og soveposene sine etter endt festival, fordi de ikke gidder å bære dem, er det vel en nokså tydelig måte å si at en billettøkning på rett under hundringsen i året ikke er det som avgjør hvorvidt folk drar på Hove eller ikke, sier han.

Setter prisen ned
Festivalsjef for Storåsfestivalen, Sveinung Sundli tar ikke lett på prisøkningen i Festival-Norge. Etter fjorårets konkurs (Sundli var ikke sjef for den festivalen), har Storåsfestivalen valgt å sette ned prisen for festivalpass i år.

- Utviklingen har gått så langt at vi valgte å justere ned prisen. Vi håper at vi imed det kan trekke en del folk, og at de bruker litt penger under festivalen, forklarer Sundli

Sundli har redusert booking- og billettbudsjettet, og rister på hodet over bookinghysteriet i Festival-Norge.

- Det bookes kjempedyre artister med et marginalt publikum, sier Sundli.

- Vil ikke snyte
Han er opptatt av å vise respekt for festivalgjengerne.

- Publikummerne skal ikke føle at vi snyter dem. Vi har blant annet gratis camping, og vil gjøre det så billig som mulig.

Som arrangør mener Sundli det er viktigere å skape en god festivalfølelse enn å booke de største og dyreste navnene.
 
- Det er flere festivaler i Norge enn det er kommuner, og vi vil gjøre alt vi kan for å overleve. På Storås er det fest, samling og helhet som er det viktigste.

Slottsfjellfestivalen har også økt i pris, om enn ikke så mye som Hove og Øya. Siden 2008 har et festivalpass økt med 95 kroner.

- Billettene har blitt dyrere fordi ambisjonene har økt. Kundene får tilbake i kvalitet, sier Slottsfjell-general Christoffer Rød.