HØYT TRYKK: Jaga Jazzist leverte en sterk utekonsert på Kongsberg Jazzfestivals avslutningskveld lørdag. I nærkamp med fotball-VMs bronsefinale  trakk bandet om lag 1200 tilhører til Tubaloon-scenen. Foto: Bjørn-Owe Holmberg
HØYT TRYKK: Jaga Jazzist leverte en sterk utekonsert på Kongsberg Jazzfestivals avslutningskveld lørdag. I nærkamp med fotball-VMs bronsefinale trakk bandet om lag 1200 tilhører til Tubaloon-scenen. Foto: Bjørn-Owe HolmbergVis mer

Festivalslutt i røyk og damp

Jaga Jazzist, Håkon Kornstad og Kjetil Møster var blant høyenergileverandørene da Kongsberg Jazzfestival tonte ut. Maria Kannegaard fikk den store jazzprisen.

|||KONGSBERG (Dagbladet): Med finslipt frijazzprofil, solide doser moderne, decibelsterk nu-jazz og litt vokalvakker tradisjonspleie tonte den 46. Kongsberg Jazzfestival ut i julinatta i går.

I Kongsberg kirke ga sanger Solveig Slettahjell og hennes Slow Motion Orchestra en stemningsfull midnattskonsert, i den samme timen som saksofonisten Kjetil Møster hardspilte nye mønstre i mursteinsveggene på Eneregimølla.

Møster var «tilbake i jazzen» sammen med et for anledningen spesialkomponerte band, Ståle Storløkken (tangenter), Nikolai Hængsle Eilertsen (el-bass) og Kenneth Kapstad (trommer), og ekkoet av «gjenkomsten» kommer til å smelle mellom veggene langs Lågen i lange tider.

Tidligere på kvelden hadde en annen norsk, sjangerkryssende saksofonist levert et mer subtilt, men like interessant sett i det samme lokalet. Håkon Kornstad hadde med seg New York-musikerne Skúli Sverrison (bass) og John Hollenbeck (trommer) til noe som var også dette bandets første konsert, og stemningen blant både publikum og musikerne etterpå tilsa gjentakelser.

100 000
Maria Kannegaard (39) hadde ikke spillejobb på Kongsberg Jazzfestival i år, men jazzpianisten kunne likevel reise hjem fra festivalen med 100 000 ferske kroner swingende på kontoen.

- Noen av prispengene skal brukes på å forberede festivalkonserten min her på Kongsberg neste år. Hva resten skal brukes til, har jeg ikke bestemt ennå, men det blir kanskje en flaske sjampanje i kveld, smilte Maria Kannegaard i sola foran Pavescenen på Kongsberg lørdag formiddag.

Foran 3000 mennesker hadde hun nettopp fått overrakt DnB NOR/Kongsberg Jazzfestivals store pris på 100 000 kroner, der en del av beløpet er øremerket en «kvitteringskonsert» på neste års festival.

- Jeg har ikke rukket å tenke så mye på den konserten ennå, innrømmet Maria. Hun fikk vite om tildelingen noen dager i forveien og trodde ikke det hun hørte i telefonen.

- Den kom veldig overraskende, men det er klart at det er utrolig inspirerende og ekstremt hyggelig å bli verdsatt på den måten, sa Kannegaard. Hun kom til Norge og Bærum fra Danmark som 10-åring og har bodd i Trondheim siden 1992 da hun begynte på Jazzlinja ved NTNU. Hun gjorde seg først bemerket i bandet Alibi i 1990, og har, tross enkelte sykdomsavbrudd, etablert seg som en av landets fineste og mest originale jazzpianister med egne grupper og flere kritikerroste plater.

I høst går hun i platestudio med sin nye elektroniske kvintett, og har også en trio og en kvartett i gang.

Lettet sjef
Smilte gjorde også festivalsjef Pål Fidjestøl. Før billettsalget til de mange lørdagskonsertene og -klubbene var avsluttet, hadde festivalen nådd målet på 12 000 solgte billetter og alt tydet på et lite økonomisk overskudd.

- Først og fremst er jeg lettet over at avviklingen har gått så utrolig bra og at publikum har sluttet opp om festivalen i det omfanget vi håpet, sa Fidjestøl.

- Vi har jo diskutert opp og ned om vi er brede nok, smale nok, kommersielle nok eller dristige nok, men jeg tror vi har truffet bra i år.

- Hva blir den videre hovedutfordringen for Kongsberg Jazzfestival?

- Det samme som alltid: Å fortsatt pløye upløyd musikalsk mark og være dristigere enn alle andre. Selv med strammere budsjetter skal vi prøve å lede an i presentasjonen av den nye og grensesprengende jazzen. Og så håper jeg at vi kan innvie den nye Snøhetta-scenen ved Lågen neste år,for nå ser det ut som om vi får siste bit av finansieringen på plass i løpet av høsten.

BLID: Jazzprisvinner Maria Kannegaard.  Foto: Bjørn-Owe Holmberg/Dagbladet
BLID: Jazzprisvinner Maria Kannegaard. Foto: Bjørn-Owe Holmberg/Dagbladet Vis mer