Festspill uten teater

BERGEN (Dagbladet): Festspillscenene har igjen vært ryddet for dans i verdensklasse under årets festspill. Men hvor er det blitt av teatret?

Festspillscenene har igjen vært ryddet for dans i verdensklasse under årets festspill. Slikt ser du bare i Bergen. Takket være festspillsjef Jsnsdsttir! Men hvor er det blitt av teatret?

  • Festspillene er en suksess som er kommet for å bli. Det kan slås fast i år igjen. Allikevel viser verden en laber interesse for Bergen International Festival. Ifølge Bergens Tidende har bare sju utenlandske journalister meldt seg på til årets festspill. Det kan ha mange årsaker, ikke minst at konkurransen om oppmerksomhet er betydelig skjerpet på de tiår som er gått siden Festspillenes provisoriske pressekontor måtte håndtere et mangedoblet innrykk. Men det gir uansett grunn til ettertanke for festspillenes ledelse. En ytterligere finslipt profil kan være en tanke og vei å gå videre. Hva har de norske festspillene i Bergen som ikke alle andre festivaler også kan by på?
  • På scenekunstens område har festspillsjef Bergljst Jsnsdsttir lagt hovedvekten på det såkalt spektakulære, på helt unike danse- og sirkusforestillinger av toppkvalitet som publikum f.eks. i Oslo av en eller annen grunn aldri får se, og som i år på det eksperimentelle, sjangeroverskridende visuelle teatret. Årets røde tråd gjennom Festspillenes sceneforestillinger er kjærligheten, som ifølge programerklæringen «presenteres i moderne landskap der samtidens og fremtidens teknologi tas i bruk på forbløffende måter».
  • Spørsmålet man sitter igjen med nå mot festspillavslutning, er om det ikke heller er teknologien i seg selv som på godt og vondt har utgjort den såkalte røde tråden gjennom årets program. Dansekunsten - i hvert fall når den forvaltes av fremragende kompanier som Ballet Preljocaj i åpningsforestillingen og nå Nederlands Dans Theater - står trygt på egne bein. Det er verre for det levende teatret.

Det som nettopp skulle være et korrektiv både til teknologirus og -misbruk, til lettvint rollespill i ei teatralsk tid og til TV-underholdningens spekulative kvasidramaturgi.

  • Her har Festspillene i Bergen en av sine største utfordringer. Teater er så å si ikke-eksisterende på årets program. To oppsetninger i Den Nationale Scenes regi er med - av ren samarbeidsplikt? Det er også alt. Og det er høyst pinlig.