GIRA:Neneh Cherry danset av seg øredobbene under konserten.  Foto: Jørgen Kvalsvik / Dagbladet
GIRA:Neneh Cherry danset av seg øredobbene under konserten. Foto: Jørgen Kvalsvik / DagbladetVis mer

Fet fru

Lille speil på veggen der, hvem er heitest på Øya her?

KONSERT: På dag tre, festivalens mest småbarnsforeldrebefengte dag, er det ingen tvil: Femti år gamle Neneh Cherry har ikke bare et rått, minimalistisk og blodferskt album i i gummishortsen, hun har også de beste gulløredobbene, de beste neonjoggeskoene og de aller, aller beste dansebevegelsene.

Ihvertfall fram til landskvinne Robyn entrer scenen senere i kveld.

De primalrytmiske låtene fra «The Blank Project» holder seg innenfor tilsynelatende strenge, nesten puritanske rammer bestående av trommer,  programmeringer og Nenehs unike stemme.

Det kunne lett bli monotont og kjedelig.

Istedet spretter hun rundt som våryr ungkalv, synger som om hun slett ikke tok en 16 år lang pause, men holdt klubbkonserter hver bidige kveld og lar rullesteinsrytmene forplante seg i kroppene til publikum.

Det er tight, det er groovy, det er sabla bra!

Selv når hun binder svettehåndkleet rundt håret og ser ut som om hun er kommet rett ut av dusjen, er Neneh kul.

Så når hun avslutter det hele med en helt nydelig, totalt annerledes og postmoderne versjon av «Buffalo Stance» er det lett å si som i 1988:

«Åh, la meg bli som Neneh når jeg blir stor!».