Singelanmeldelse: Tone Damli - «Pinnacle»

Fifty Shades of Tone

Tone Damli sliter med troverdigheten i sitt bondage-flørtende comeback.

Foto: Ole Martin Halvorsen
Foto: Ole Martin Halvorsen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ANMELDELSE: Med «sanger» som første beskrivelse på Wikipedia, kreves det etterhvert at man lever opp til nettopp det. Varemerket Tone Damli har dukket opp i rampelyset for mye rart de seneste årene, men akkurat musikken kan ikke sies å ha vært hovedfokus på en god stund.

Vi er godt oppdatert på både familieforøkning, millionvillaen i Bærum og et avsluttet Betsson-samarbeid.

Joda, så var det vel noe «nye Spice Girls»-greier på gang hos Allsang på Grensen i fjor sommer, men akkurat det tror jeg ingen vil at vi skal snakke noe mer om.

Faktisk må vi helt tilbake til 2014 for Damlis seneste utgivelse - da i form av hennes prektige og fagre pengeku av et høytidsalbum, «Di første jul». En passende rolle for hele Norges Tone, som på den tiden akkurat hadde blitt mor til lille Billie, og leverte det som på mange måter var soundtracket til en bildeperfekt og snøhvit norsk blogg-jul.

Det blir derfor fristende å trekke paralleller til en ikke helt ukjent husmorsporno, når hun denne uken lanserer comeback-singelen «Pinnacle» sammen med et oppdatert «sexy-image».

«Tie me up, cause I need to feel release / Tie me up, and then throw away the keys,» synger Tone utfordrende over en skummel og pulserende synth, og gjør det klart at hun har entret et nytt kapittel - fritt for ammetåke, hjemmekvelder foran TV-en og forventninger om trygge poplåter for de tusen hjem.

Dessverre føles det tamme forsøket like troverdig som kjemien mellom Dakota Johnson og Jamie Dornan, der den folkekjære sangeren gjør sitt beste for å tre inn i rollen som bondage-leflende forførerinne.

Selv stemmen bærer preg av å være ukomfortabel i en musikalsk verden hun ikke helt tilhører.

«Pinnacle» blir dermed et eksempel på hvor feil det ofte blir når man prøver å gjenskape et kredibelt og alternativt sound (Det er nesten så en hører David Eriksen rope «Finn ut hva disse kidsa liker nå om dagen da!» i bakgrunnen) uten andre ambisjoner enn å virke edgy.

Og akkurat det gjennomskues veldig fort.

COMEBACK: Tone Damli gjør comeback med en opptreden under Vixen Blog Awards. Video: Ruben Pedersen / Dagbladet Vis mer

Vil du logge inn før du fortsetter?

Det koster ingenting, men det hjelper oss med å tilby deg en bedre leseropplevelse.

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer