GULLREKKA: Fv: Silvia Moi, Yngve A. Søberg, Espen Langvik, Anne Gjevang, Ingeborg Schübeler Gillebo og Marita Sølberg.
Alle foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet.
GULLREKKA: Fv: Silvia Moi, Yngve A. Søberg, Espen Langvik, Anne Gjevang, Ingeborg Schübeler Gillebo og Marita Sølberg. Alle foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet.Vis mer

Figaro med ung norsk gnist

Når Operaen nå spiller publikumsfavoritten «Figaros bryllup» igjen, er det med unge norske supertalenter i hovedrollene.

|||—«Figaros bryllup» var en kjempesuksess i vårsesongen. Da vi bestemte oss for å ta den opp igjen, så jeg at vi kunne besette hovedrollene med fem unge sangere som er i eventyrlig utvikling, sier en oppglødd casting director Anne Gjevang.

Og dermed er det klart for det operaens pr-avdeling kaller «den unge gullrekka»: sopranene Silvia Moi og Marita Sølberg, barytonene Yngve A. Søberg og Espen Langvik og ikke minst debutanten, mezzosopranen Ingeborg Schübeler Gillebo.

De fire første inngår allerede i operaens faste solistensemble. Schübeler Gillebo kommer rett fra fire år på Musikkhøgskolen i Oslo og tre år på Operaakademiet i København. Hun er frilanser, og har ifølge Gjevang «bare kommet inn her og blitt en del av oss med en gang».

Ikke nervøs
—Jeg er blitt tatt veldig godt imot av ensemblet og er kjempeglad for den tilliten Operaen har vist meg ved å la meg få debutere i Cherubino-rollen. Vi har hatt en god prøveperiode og faktisk er jeg ikke så nervøs. Jeg bare gleder meg veldig til premieren, sier debutanten fra Øyer i Gudbrandsdalen.

—Det er flott å se at vi har et så inkluderende ensemble her i huset nå, sier Anne Gjevang.

SILVIA MOI (32)          

Sopran, Susanna:                                                    1. Oj, hva kan det være? Jo, Susanna er veldig gøy, så selv om den er en av operalitteraturens lengste og kan være litt krevende, vil jeg si at det er denne.

2. Å kunne leve av yrket mitt, stå på de scenene jeg hadde lyst til å stå på og få de rollene som kunne utvikle meg uten at jeg måtte jobbe meg helt i hjel.:
SILVIA MOI (32) Sopran, Susanna: 1. Oj, hva kan det være? Jo, Susanna er veldig gøy, så selv om den er en av operalitteraturens lengste og kan være litt krevende, vil jeg si at det er denne. 2. Å kunne leve av yrket mitt, stå på de scenene jeg hadde lyst til å stå på og få de rollene som kunne utvikle meg uten at jeg måtte jobbe meg helt i hjel.: Vis mer

—Når noen får til noe som er spesielt godt, synes alle at det er fantastisk og applauderer hverandre. Folk støtter virkelig hverandre, samtidig som det er hard konkurranse om sceneoppmerksomheten mellom de unge og de etablerte, som på ingen måte gir ved dørene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

—Har lagfølelse og viljen til å gjøre hverandre gode slått rot som en del av kulturen i operahuset?

MARITA SØLBERG (34) Sopran, grevinne Almaviva: 1. Mimi i «La Boheme»

2. Egentlig har jeg aldri bestemt meg for noe veldig klart definert mål. Men jeg har hatt et indre mål om å bli bedre og bedre, og det er et mye bedre mål. Man blir jo aldri utlært i denne jobben, men jeg trives med å synge på operascener rundt omkring, møte nye folk og jobbe med dem
MARITA SØLBERG (34) Sopran, grevinne Almaviva: 1. Mimi i «La Boheme» 2. Egentlig har jeg aldri bestemt meg for noe veldig klart definert mål. Men jeg har hatt et indre mål om å bli bedre og bedre, og det er et mye bedre mål. Man blir jo aldri utlært i denne jobben, men jeg trives med å synge på operascener rundt omkring, møte nye folk og jobbe med dem Vis mer

—Ja, og vi jobber mye med det, blant annet sammen med Olympiatoppen. Marit Breivik har også vært her og jobbet sammen med oss.

Bra gjeng
—Dette er en kjempebra gjeng å jobbe sammen med, istemmer Espen Langvik, forestillingens grev Almaviva.

—Jeg tror publikum vil merke at vi er godt kjent med hverandre gjennom detaljer som finspill, blikk og småtiming hele tida.

ESPEN LANGVIK (35) baryton, Grev Almaviva: 1. Den rollen jeg synger nå, Greven. Det høres ut som en klisje, men er faktisk sant.

2. Å bli ansatt her, så hovedmålet er blitt et delmål. Det ultimate må være å kunne leve av dette og få roller som utvikler meg kunstnerisk og gjør at jeg kan fortsette på et høyt nivå så lenge som mulig.
ESPEN LANGVIK (35) baryton, Grev Almaviva: 1. Den rollen jeg synger nå, Greven. Det høres ut som en klisje, men er faktisk sant. 2. Å bli ansatt her, så hovedmålet er blitt et delmål. Det ultimate må være å kunne leve av dette og få roller som utvikler meg kunstnerisk og gjør at jeg kan fortsette på et høyt nivå så lenge som mulig. Vis mer

Greven får støtte av sin grevinne, Marita Sølberg. Hun har tanker om hvorfor 224 år gamle «Figaros bryllup» beholder jerngrepet om publikum:

—Den har så mange av de intrigeelementene som stadig er aktuelle. «Figaros bryllup» er en veldig komprimert «Hotel Cæsar», men det fine er at kunsten og den fantastiske musikken til Mozart er lagt inn. Alt blir mye mer intens og får langt større dimensjoner enn hva «Hotel Cæsar» kan formidle.

Fast regi
Yngve A. Søberg i tittelrollen fikk et solid gjennombrudd da forestillingen gikk for sju måneder siden. Hvordan blir det å ta den opp igjen nå?

YNGVE A. SØBERG (32) Baryton, Figaro: 1. Figaro, som jeg gjør nå. Jeg kommer aldri til å bli ferdig med den, den er så mangefasettert at jeg forhåpentlig kan få vokse med den i mange år.

2. Det samme som Espen, å få synge her. Nå er det ultimate målet å etter hvert få lov til å møte nye musikere, nye dirigenter og nye utfordringer.
YNGVE A. SØBERG (32) Baryton, Figaro: 1. Figaro, som jeg gjør nå. Jeg kommer aldri til å bli ferdig med den, den er så mangefasettert at jeg forhåpentlig kan få vokse med den i mange år. 2. Det samme som Espen, å få synge her. Nå er det ultimate målet å etter hvert få lov til å møte nye musikere, nye dirigenter og nye utfordringer. Vis mer

—Vi har jo en fast regi, men samtidig merker jeg at rollen har ligget og modnet. Publikum som så meg sist vil kanskje ikke merke så stor forskjell på rollefiguren min, men det gjør jeg, sier han. Mens hans kjære Susanna, Silvia Moi, beskriver sin rolle som «veldig lang og konsentrasjonskrevende» og i likhet med de andre berømmer lagånden og gleder seg til å komme i gang.

INGEBORG SCHÜBELER GILLEBO (27) Mezzosopran, Cherubino: 1. Octavio i Rosenkavaleren. Ellers tror jeg det er hver mezzos drøm å gjøre Carmen.

2. Tror ikke jeg hadde helt begrep om operaverdenen, men målet var nok å kunne leve av sangen, få gode roller og utvikle meg videre i gode roller.
INGEBORG SCHÜBELER GILLEBO (27) Mezzosopran, Cherubino: 1. Octavio i Rosenkavaleren. Ellers tror jeg det er hver mezzos drøm å gjøre Carmen. 2. Tror ikke jeg hadde helt begrep om operaverdenen, men målet var nok å kunne leve av sangen, få gode roller og utvikle meg videre i gode roller. Vis mer