Fikk det som han ville

For snart ett år siden leverte Wilco fra seg sitt mesterverk «Yankee Hotel Foxtrot». Plateselskapet ville ikke ha noe med det å gjøre. - De sa det var ei plate som ville gjøre slutt på karrieren vår, humrer Jeff Tweedy fornøyd.

Wilcos nye mesterverk

For Jeff Tweedy og Wilco, som nærmest ble for norgesvenner å regne etter suksessen med bandets tredjealbum «Summerteeth», er på ingen måte bitre over at Warner-eide Reprise Records først nektet å gi ut «Yankee Hotel Foxtrot» og siden løste dem fra platekontrakten.

- En gave

- Mange tror jeg skal være frustrert over alt som er skjedd, men jeg er ikke det i det hele tatt. Det er faktisk en gave å få lov til å gå fra en kontrakt uten at det blir masse bråk, forteller Jeff Tweedy til Dagbladet.

Historien om «Yankee Hotel Foxtrot» er av den typen som bekrefter de fleste fordommer om hvor kommersialisert platebransjen er: at det handler mer om penger og profitt enn om god musikk.

Jeff Tweedy tegnet kontrakt med Sire/Reprise allerede tidlig på 90-tallet, som medlem av Uncle Tupelo, pionerer innenfor alternativ country. Gjennom tre plater og to albumsamarbeid med Billy Bragg har Wilco solgt 875000 album i USA, ifølge bransjebladet Billboard.

Ærverdige Reprise Records, en gang hjemmet til Frank Sinatra og selskapet bak alle de klassiske Neil Young-albumene, fant det derimot meningsløst å prøve å selge Wilcos fjerde album. Det var for vanskelig. For sært. For rart.

Ingen respons

- Vi leverte fra oss albumet, og så gikk det to uker uten at de ga lyd fra seg. Tony (Margherita, Wilcos manager - red.anm.) måtte til slutt ringe dem opp og spørre hva som var problemet. Men vi visste det jo allerede da, innrømmer Tweedy.

«Yankee...» var rett og slett ikke det millionselgende gjennombruddsalbumet selskapet hadde sett for seg. De orket ikke tanken på enda enn 200000-selger.

To måneder seinere var Wilco løst fra kontrakten. En av de sentrale personene på toppen av Reprise den gang, artist- og repertoarsjef David Kahne, har siden forlatt stillingen sin.

- Vi tjente inn mange penger for Reprise, men i den store sammenhengen var det småpenger, konstaterer Tweedy.

Men «Yankee Hotel Foxtrot» fant sine lyttere uavhengig av plateselskap. Wilco la ut albumet i sin helhet på wilcoweb.com, og turnerte USA for fulle hus med et publikum som kunne synge med på alle sangene. Albumet dukket også opp på flere kritikeres årsbestelister på tampen av fjoråret.

Netteksperiment

Til slutt endte «Yankee»-plata på Nonesuch Records, selskapet som blant annet står bak suksessutgivelsen med Buena Vista Social Club. Ironisk nok er også det et selskap i Warner-familien.

- Dette er blitt et eksperimentelt album i den forstand at det nå går an å måle hvorvidt det å legge ut et album på Internett lang tid i forveien påvirker salget i vesentlig grad, mener Jeff Tweedy.

- Personlig tror jeg at flere folk er blitt klar over bandet, samtidig som de i mindre grad føler seg som en target customer. I stedet får de følelsen av å ha oppdaget noe på egen hånd. Det er gjerne den musikken man fant fram til av seg selv som er den man blir mest glad i, og som man får et slags eiendomsforhold til. Vi har møtt masse fans som sier: «Jeg har hatt plata i seks måneder allerede, men jeg lover å kjøpe den når den kommer ut likevel!»