Fikk lov til å kaste opp på jobb

Journalister skulle drikke som i «Mad Men».

||| (Dagbladet.no): «Mad Men» vant nylig Emmy for beste amerikanske dramaserie for andre året på rad, men blir neppe noen favoritt blant alle som mener man ikke skal vise alkoholdrikking på tv.

Hovedpersonene gjør nemlig som man ofte gjorde i reklamebyråer på begynnelsen av 60-tallet: De drikker. På jobb. Og de drikker mye.

Til serieskaperne forsvar skal det jo nevnes at alkoholens skyggesider, som hjerteinfarkt og urinlekkasje, også dukker opp i episoder.

Men hva ville skjedd om noen forsøkte å drikke like mye i virkeligheten?

Lov å kaste opp
Det forsøkte damene i det amerikanske nettmagasinet Double X å finne ut av nylig.

I et eksperiment, som de også filmet, forsøkte journalistene å holde møter mens de drakk Bloody Mary, de drakk Martini til lunsj og whisky da det nærmet seg arbeidsdagens slutt.

- Hvis noen kaster opp, er det ok. Men om man tisser på seg, er det sparken, advarer sjefredaktør Hanna Rosin under lunsjen.

Hvordan eksperimentet gikk kan du se selv, hvis du følger denne lenken. Men vi avslører vel ikke for mye om vi skriver at det blir en del fnising og «kreative» møter som i edru ettertid viser seg bare å være rør.

- Ingen historieleksjon
Spørsmålet er likevel om «Mad Men» overdriver hvor mye man faktisk drakk på denne tida. I en artikkel i New York Times i fjor protesterte flere veteraner i reklamebransjen på hvordan de blir framstilt.

En annen reklamelegende, Jerry Della Femina, syntes derimot at serien var en nøyaktig framstilling av hvordan det var på begynnelsen av 60-tallet.

- Så snart vi kom inn i baren for å spise lunsj, begynte bartenderen å riste martinien. Vi drakk Blue Nun, en forferdelig vin. Hvis det hadde vært en Nürnbergprosess for dårlig vin, ville vi ha blitt hengt, sier han til avisa.

«Mad Men» er skapt av Matthew Weiner, en kontrollfreak som tidligere livnærte seg ved å skrive manus og produsere episoder av «The Sopranos».

Weiner påpeker at serien ikke skal være noen historieleksjon. Dessuten er reklamebyrået i serien, SterlingCooper, av den gamle skolen.

- For meg handler denne historien om en tid med voldsomme omveltninger, som ikke har nådd inn i disse kontorene ennå. Disse folka er dinosaurer, sier han til New York Times.