REAGERER: Maria Arredondo måtte droppe låta «Hovedøen» da hun spilte i Kautokeino kirke. I tillegg ble hun rådet til å holde seg unna plystring og jodling i kirkerommet. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
REAGERER: Maria Arredondo måtte droppe låta «Hovedøen» da hun spilte i Kautokeino kirke. I tillegg ble hun rådet til å holde seg unna plystring og jodling i kirkerommet. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Maria Arredondo

Fikk smørbrødliste av forbud før konsert i Kautokeino kirke

Ble rådet til å kutte plystring, jodling og jovialitet. 

(Dagbladet): I disse dager er Maria Arredondo (31) og artistektemannen Torstein Sødal (39) på kirketurné i Norge.

Torsdag hadde de to konsert i Kautokeino kirke sammen med to lokale kor - en konsert som ble hyllet i lokalpressen.

Men ifølge et blogginnlegg publisert av Arredondo søndag var ikke oppkjøringa til opptredenen uproblematisk.

Artisten skriver at hun før konserten fikk klar beskjed om hvilke «regler» som gjaldt i kirka, noe hun har gjengitt på bloggen sin:

«Dere må ta bort «Hovedøen» – den er ukristelig!

Dere må ikke plystre – da påkaller dere djevelen.

Dere må ikke jodle! Det kan minne om en joik og derfor virke provoserende. Ikke forvent dere noe klapping- Vi gjør ikke det i Kautokeino kirke.

Fint om dere heller ikke oppfordrer til det.

Og vær snill og ikke vær så joviale. I kirken skal vi kun høre Guds ord og synge salmer, men for all del:

Vær deg selv!!»

Kuttet «Hovedøen»

Til Dagbladet sier Arredondo at ovennevnte råd kom både fra menighetsrådet i Kautokeino, fra medlemmer av det lokale koret og fra publikummere i Karasjok, der de hadde konsert dagen før.

- Det startet allerede i januar, da vi begynte å planlegge turneen. Fra menighetsrådet fikk vi beskjed om at vi ikke fikk ha konsert i kirka før de fikk se repertoaret vårt, forteller artisten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gikk hun og ektemannen med på. Ifølge henne var tilbakemeldinga fra menighetsrådet at låta «Hovedøen» måtte vekk, med følgende begrunnelse:

Den er ukristelig.

- Hadde dette kun vært en konsert med meg og Torstein, hadde vi funnet et annet sted å spille. Men siden det var så viktig for koret å få holde konserten i kirka, gikk vi med på å ta vekk «Hovedøen», forteller Arredondo.

- Følte meg låst

Men sensuren stoppet ikke der.

I en samtale med publikummere fra Karasjok og kormedlemmer dagen før konserten fikk Arredondo og Sødal enda flere retningslinjer å forholde seg til.

- Det var i full vennlighet. De ville gjerne at det skulle bli en god opplevelse for publikummerne i Kautokeino - og for oss, sier Arredondo om henvendelsene.

31-åringen understreker at alt ble sagt i aller beste mening, men erkjenner at hun lå søvnløs natta før konserten.

- Jeg følte meg veldig låst. Det er ikke greit å sensurere repertoaret sitt, sier Arredondo.

Kuttet plystring og jodling

Til slutt valgte de å kutte både plystring og jodling fra repertoaret - men endte i motsetning til forventet opp med å få varm applaus fra de oppmøtte i kirka torsdag kveld.

Arredondo er full av lovord om det lokale koret, som sto på for at de skulle holde konserten i Kautokeino kirke - til tross for motstand mot deler av hennes og ektemannens repertoar.

- Vi er opptatte av at man i kirka skal vise respekt, men at det skal være høyt under taket. Det skal være like lov til å le som det er lov til å grine, sier artisten bestemt.

I 2013 vakte trompetist Ole Edvard Antonsen sterke reaksjoner med sin konsert i nettopp Kautokeino kirke, da han joiket i kirka.

Etter konserten sa daværende menighetsrådsleder at de ikke lenger ville tillate «slike konserter» i kirka.

- Var redde

Ellen Marit Sofie Mienna er styreleder i koret Dimitri Joavku, som var ett av to kor som sang med Arrendondo og Sødal i både Karasjok og Kautokeino.

Mienna forteller at hun var en av dem som tok opp plystring og jodling med Arrendondo etter konserten i Karasjok, dagen før Kautokeino-konserten.

- Jeg er vokst opp med den holdninga at man ikke skal joike, plystre eller jodle i kirka. For meg er det ikke synd, men jeg har full respekt for dem som synes det, sier korlederen.

- Hvorfor tok du dette opp med Arredondo?

- Det er ikke hvem som helst som får holde konsert i kirka. Når vi endelig hadde fått det til, var vi redde for at jodling og plystring ville lukke kirkedørene igjen. Det er ikke takhøyde for alt i vår kirke - dessverre, sier Mienna.

- Ikke høvelig

Prest Bjarne Gustad sitter i menighetsrådet i Kautokeino, og var med på å vurdere Arredondo og Sødals repertoar i forkant av konserten.

Han avviser at menighetsrådet stemplet «Hovedøen» som «ukristelig», men sier at låta har en karakter som ikke passer så godt i kirka.

- Vi ønsker at kirkehuset blir brukt til å fremme sanger og salmer til Guds ære. Vi vurderte at den turtelduesangen ikke var høvelig der vi holder gudstjenester, sier Gustad.

Presten avviser at menighetsrådet har lagt føringer om at plystring eller jodling ikke skal foregå i kirka, men bekrefter at det er god skikk å la være.

- Vi har tillit til at folk som vil leie kirka for konsert har en seriøsitet og vurdering for hva som er høvelig, og at de har respekt for lokale tradisjoner, sier Gustad, som selv ikke ville ha verken plystret eller jodlet i kirken:

- Hva er hensikten med å bryte sånne tabu? Det blir som å spille rock på en jazzkonsert.

Uskikk

Kautokeino-presten forteller at klapping ikke har vært vanlig i kirka deres til nå, men erkjenner at holdningen er i ferd med å endre seg.

- Applaus forbindes ofte med å takke og hedre den som har sunget. Det har ikke vært vanlig i kirkene i Norge tidligere, og har vært en uskikk. Ære skal gis til Gud, ikke til artister. Samtidig er det tydeligvis en annen tid, sier Gustad, og legger til:

- Jeg tror ingen følte seg støtt under konserten torsdag.

- Maria Arredondo reagerte negativt på å måtte sensurere repertoaret sitt, og følte seg låst. Hva er din kommentar til det?

- Det er helt vanlig å sensurere repertoaret sitt når du opptrer i kirka. Du kan ikke synge hva som helst. Hvis hun ikke har forståelse for det synes jeg det er veldig rart, sier Gustad.

- Arredondo må også ha forståelse for at ting ikke er de samme alle steder, og må vise respekt for det.

PRESTEN SVARER: Kautokeino-prest Bjarne Gustad mener at Maria Arredondo må ha forståelse for at ting ikke er de samme alle steder. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
PRESTEN SVARER: Kautokeino-prest Bjarne Gustad mener at Maria Arredondo må ha forståelse for at ting ikke er de samme alle steder. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet Vis mer

- Ikke sømmelig

Ole Einar Hætta er nestleder i menighetsrådet i Kautokeino.

Han sitter ikke i arbeidsutvalget som i januar behandlet Arrendondos søknad om å få spille i Kautokeino kirke, men bekrefter overfor Dagbladet at plystring og jodling i kirkerommet ikke tas godt imot av alle.

- Mange i menigheten føler ikke det er sømmelig med plystring og jodling i kirka, sier Hætta.

Han forteller at denne holdningen særlig ble forsterket etter den nevnte Ole Edvard Antonsen-konserten i 2013:

- Etter det la menighetsrådet nærmest ned veto mot noe som helst av konserter. Det har de nå åpnet opp for, men det stilles strengere krav til leie av kirka, sier Hætta, som forteller at det som regel holdes én til to konserter i Kautokeino kirke i året.

Nestlederen synes det er leit at Arredondo opplevde at hun måtte sensurere repertoaret sitt forrige uke:

- Det er klart at det er beklagelig at hun føler det sånn.

Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med menighetsrådsleder Risten Turi Aleksandersen, uten å lykkes.