Fiksjon for fall?

Sviktende seeroppslutning, færre innringte stemmer, kritikk mot nivået på årets finalister - Idol er for tida ikke helt hva det var. Ta med at flere tidligere Idol-vinnere/finalister har trøbbel med platekarrierene sine, og hypen om «jakten på en superstjerne» klinger omsider så utilslørt parodisk som den egentlig har gjort hele tida..Til gjengjeld kan kanskje Idol endelig få innta skjermer, spalter og sinn som det Idol vitterlig er: En TV-sendt amatørkonkurranse i friksjonsfri popmusikk. At innholdet kan synes til forveksling likt musikkbransjevirkeligheten, skyldes bare at amatørkonkurransen utnyttes som handling i et stykke tungt overhypet TV-fiksjon. Grunnen(e) til svikten i Idol-oppslutning vet ingen noe sikkert om, ei heller om svikten bare er forbigående. Men vi kan spekulere, og kanskje er årets finalister for amatøraktig ordinære for et så avslørende medium som fjernsyn? Selv når det etter beste evne opptrer tilslørende? Du trenger bare å svitsje til NRKs samtidig sendte «Beat for beat» i noen sekunder for at kvalitetsforskjellen på glade amatører og profesjonelle artister blir slående. Selv de «Beat for beat»-deltakerne som ikke tilhører landets mest feirede artister, formidler stort sett på helt annet nivå enn de håpefulle i Idol.Og sånn skal det jo være. Det handler om å kunne, og selv ikke Idol-konseptmakerne kan bytte ut erfaring og hardt arbeid med «superstjerne»-vås, og tro at ingen vil merke forskjell når deltakerne åpner munnen. Selv om Idol-dommerne, med et visst unntak for Tor Milde, kommenterer falsk sang og famlende foredrag med: «Jeg synes du var utrolig bra i dag». Men det er kanskje jobben deres å gjøre Idol-fiksjonen komplett?For Idol er fiksjon. Idol lokker med superkarrieremuligheter i virkelighetens musikkbransje, men når Idol-amatørene etter endt finale ikke lenger har timevis av gratis TV-eksponering og spaltemetere som medgift, blir de på en helt annen måte dyre, tungdrevne og mindre attraktive for platebransjen. Idol-effekten varer bare til den første plata, deretter må Tone, Jorun og de andre konkurrere mot proffene om innspillingsbudsjett og markedsføringskroner. Hvis de da ikke har tatt steget opp fra amatør/karaokestadiet, blir artistveien videre tung, og Idol-stempelet en ekstra belastning. Til nå har bare Kurt - reddet av seieren i den internasjonale Idol-finalen - klart å etablere noe som likner på en suksesskarriere: Ali kan kanskje få til noe liknende, men sjansene for at vi om noen år får «Kjartans Greatest Hits», «Absolute Gaute» eller «Best of Jorun» som fullprisplater, synes faktisk som - fiksjon.