Fildeling er ikke «kult» lenger

Piracy Kills Music gjør opp status. Men er det riktig?

(Dagbladet.no): I februar lanserte en lang rekke platebransje- og artistorganisasjoner kampanjen Piracy Kills Music under Bylarm i Trondheim. Målet var å bremse den ulovlige fildelingen av musikk.

Nå er tiden kommet for å gjøre opp status. I en pressemelding som ble sendt ut i formiddag heter det at bare 25 prosent av de spurte i målgruppen nå synes fildeling er «kult», mot 43 prosent før kampanjen startet. Dette er imidlertid feil.

- Nei, her har det nok beklageligvis skjedd en glipp. Det riktige er at 37 prosent nå svarer at fildeling er kult, mot 43 prosent tidligere. Det gledelige er at også dette er en signifikant nedgang, sier Paal Tarjei Aasheim, strategisk direktør i reklamebyrået McCann.

Det er McCann som har utformet PiracyKillsMusic-kampanjen for bransjeorganisasjonene.

Upartisk undersøkelse?

Også Bjørn Rogstad, direktør i plateselskapet EMI og talsmann for Piracy Kills Music, mener arbeidet har vært nyttig.

- Jeg hadde ingen forhåpninger om noe annet enn at vi skulle få fram kunnskap om loven. At vi også har fått fram budskapet vårt om at ulovlig fildeling får konsekvenser - i form av at man ikke lenger får råd til å investere i bredden av artister om ingen betaler for musikken lenger - er overraskende, sier Rogstad til Dagbladet.no.

Undersøkelsen er utformet av Initiative Universal, som er søsterselskapet til McCann.

TYPISK UKUL?: Piracy Kills Music-kampanjen består blant annet av en video, som dette bildet er hentet fra. Nå mener man at kampanjen har gitt effekt.
TYPISK UKUL?: Piracy Kills Music-kampanjen består blant annet av en video, som dette bildet er hentet fra. Nå mener man at kampanjen har gitt effekt. Vis mer

- Blir dette en upartisk undersøkelse når det er McCanns søsterselskap som har målt effekten av deres reklamekampanje?

- Sånn i ettertid ser jeg at vi kanskje burde ha brukt litt mer penger på en uavhengig undersøkelse, så hadde jeg sluppet dette spørsmålet. Men det er ikke uvanlig at vi selv måler kommunikasjonseffekten for kunden. Det er ikke innbakt noe lureri i dette. Da måtte vi ha forfalsket undersøkelsen, og slikt driver vi selvsagt ikke med.

- Spiller ingen rolle

Heller ikke Rogstad mener det er grunn til å betvile tallene.

- Den er vel ikke mer eller mindre korrekt enn andre undersøkelser av samme type. Så er den jo først og fremst et internt arbeidsverktøy, som skal hjelpe oss å styre kampanjen videre.

Petter Sunde, en av grunnleggerne av The Pirate Bay, stiller seg imidlertid tvilende til om kampanjen har hatt noen effekt. Torrent-trackeren er verdens største, og film- og platebransjen har lenge ønsket å fjerne den.

The Pirate Bay har ifølge dem selv drøyt 400 000 norske brukere i uka, og tallet vokser stadig.

- Det blir litt merkelig å spørre om man mener dette er «kult», fordi det er veldig få som har fildeling som en livsstil. Det spiller på en måte ingen rolle om det er kult eller ikke, fordi de aller fleste gjør det likevel, sier Sunde til Dagbladet.no.

Hva mener du?

Han opplyser at gjengen bak The Pirate Bay og norske Piratgruppen kjøpte domenene piracykillsmusic.net og piracykillsmusic.org like etter at den norske bransjen hadde lansert kampanjen.

- At vi fikk anledning til dette viser hvor mye peiling på nettet denne gjengen har, mener Sunde.

Hva mener du? Har PiracyKillsMusic-kampanjen hatt noen effekt?

FORSVARER UNDERSØKELSEN: Paal Tarjei Aasheim i reklamebyrået McCann.
POSITIV: Piracy Kills Music-talsmann Bjørn Rogstad, her avfotografert under Bylarm.