Fildeling er ikke «kult» lenger

Piracy Kills Music gjør opp status. Men er det riktig?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): I februar lanserte en lang rekke platebransje- og artistorganisasjoner kampanjen Piracy Kills Music under Bylarm i Trondheim. Målet var å bremse den ulovlige fildelingen av musikk.

Nå er tiden kommet for å gjøre opp status. I en pressemelding som ble sendt ut i formiddag heter det at bare 25 prosent av de spurte i målgruppen nå synes fildeling er «kult», mot 43 prosent før kampanjen startet. Dette er imidlertid feil.

- Nei, her har det nok beklageligvis skjedd en glipp. Det riktige er at 37 prosent nå svarer at fildeling er kult, mot 43 prosent tidligere. Det gledelige er at også dette er en signifikant nedgang, sier Paal Tarjei Aasheim, strategisk direktør i reklamebyrået McCann.

Det er McCann som har utformet PiracyKillsMusic-kampanjen for bransjeorganisasjonene.

Upartisk undersøkelse?

Også Bjørn Rogstad, direktør i plateselskapet EMI og talsmann for Piracy Kills Music, mener arbeidet har vært nyttig.

- Jeg hadde ingen forhåpninger om noe annet enn at vi skulle få fram kunnskap om loven. At vi også har fått fram budskapet vårt om at ulovlig fildeling får konsekvenser - i form av at man ikke lenger får råd til å investere i bredden av artister om ingen betaler for musikken lenger - er overraskende, sier Rogstad til Dagbladet.no.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer