Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

- Fildeling knuser norske indieartister

Småselskaper slår alarm.

(Dagbladet.no): Når man snakker om skadene ulovlig nedlasting av musikk påfører musikkbransjen, snakker man ofte om nedbemanning og problemer hos de fire store multinasjonale plateselskapene - EMI, Warner, Universal og SonyBMG.

Hvordan inntektstapet påvirker indieselskapene, som ikke er så utsatt for massenedlasting som storselskapene, er derimot ikke så kjent.

I et debattinnlegg på Slottsfjellfestivalens nettsider skriver manager Vegard Waske at situasjonen til norske indieartister har blitt svært, svært alvorlig.


Prekært
- Jeg har hørt mange indielabelfolk si at fildeling er positivt, det hører jeg ikke i det hele tatt lenger. For et selskap som før solgte 1000 plater og nå bare selger 500 er det prekært. De får ikke igjen utlegget sitt og da blir det vanskelig å gi ut musikk, sier Waske, som jobber for blant andre 120 Days, Heroes & Zeros og Diskjokke, til Dagbladet.no.

Waske mener at argumentet om at man bare må lære seg å tjene penger på andre måter, via turneer og merchandise-salg, ikke gjelder for indieartister. De har ingen mulighet til å tjene inn større summer.

- Det er et godt stykke fra å spille en konsert til å tjene penger på den. Utesteder har grunnutgifter og man må trekke minimum 150 stykker for å få et overskudd. Riktignok har livemarkedet gått opp, men dette kompenserer bare for tapt inntekt hos de store, sier han.

Ifølge Waske har problemet også forplantet seg til utenlandslanseringen av norske band.

- Det har blitt veldig mye tyngre å få til avtaler for norske indieartister i utlandet. For noen år siden fantes det veldig mange småselskaper, fra de minste til de som kunne jobb mot å selge 10 000- 20 000 plater på verdensbasis. Det var mye mangfold og var du et bra band var det muligheter. Nå er det veldig vanskelig, de tør ikke satse lenger, sier Vegard Waske.

I DANMARK: 120 Days da de spilte på Roskilde i fjor sommer. Foto: Scanpix
I DANMARK: 120 Days da de spilte på Roskilde i fjor sommer. Foto: Scanpix Vis mer

Vanskelig å nå

Når plateinntektene forsvinner blir festivalmarkedet desto mer attraktivt. Men det internasjonale festivalmarkedet er vanskelig å nå.

- Det er i stor grad basert på de artistene som klarer å gjøre seg synlige for tonenagivende britisk og amerikansk musikkpresse, som for eksempel NME og Pitchfork. Og hvordan er det de hører om musikken? Gjennom presseagentene i England og USA - kommer du fra lille Norge er det vanskelig å nå opp, mener Waske.

I høst satt det amerikanske plateselskapet GSL (Gold Standard Laboratories, som blant annet har gitt ut tidlige utgivelser med Mars Volta, !!! og The Rapture) kroken på døra. De orket ikke mer.

- Når GSL legger ned på grunn av fildeling, og dette er folk som har på med stort sett smal musikk veldig lenge, da skjønner man hvor dramatisk utviklinga er, sier Waske.

Næringskjede

Joakim Haugland, som driver enmannsselskapet Smalltown Supersound, mener at folk glemmer at platebransjen fungerer som en næringskjede. Hvis det regner på storselskapene, drypper det på smålabelene.

- Jeg spurte min franske distributør om hvordan situasjonen var, han jobber med Smalltown og Rune Grammofon, to selskaper som folk stort sett kjøper utgivelsene til. Han forklarte at når folk laster ned Madonna, taper butikkene penger. Butikkene i distriktene legges ned og i byene blir de mindre. Dermed må de satse på artister de vet selger plater, som Madonna, og det går utover plassen til Rune Grammofon. Så enkelt er det, sier Haugland.

Storsalg av Bjørn Eidsvåg fører til at butikkene får økonomi til å ta inn smalere utgivelser. Haugland mener nettpiratene utviser liten kunnskap om platebransjen når de argumenterer for at musikk burde være gratis.

Skader mangfoldet

- En utgivelse av et The Thing-album kan koste meg personlig 50 000 kroner. Hvorfor skal jeg legge ut 50 000 kroner for at folk bare skal ta det gratis? Jeg har ikke noen annen agenda enn at jeg vil gi ut musikk. Det kommer til et sted man ikke gidder lenger. Hvor vanskelig er det å forstå at folk må få betalt for det de gjør, spør Haugland.

Han mener det er uunngåelig at nedlastingssituasjonen kommer til å skade mangfoldet i musikken.

- Man må skjønne at det går utover alle når man laster ned. Distriutører går konkurs og da blir det vanskelig å få ut musikken. Igjen forsvinner de minste, de største blir tatt inn i varmen og dermed forsvinner mangfoldet, sier Joakim Haugland til Dagbladet.no.

Joakim Haugland mener fildelerne er kunnskapsløse når det gjelder musikkbransjen. Smalltown Supersound gir ut blant andre Kim Hiorthøy, Bjørn Torske, Lars Horntveth og Jaga Jazzist.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media