Filharmoni i friluft

Sett kryss og b i almanakken for 22. august neste år og anmod værgudene om sommermilde smil over Oslo den kvelden. For da skal det skje noe skumringsdigert under åpen himmel, da skal Oslo-Filharmonikerne og Mariss Jansons spille på Rådhusplassen.

- Og blir det Tsjaikovskijs «1812 Ouverture» med ekte kanonskudd fra Akershus, Trond Okkelmo? Og om ikke «klokkene i Kreml», så iallfall klemtene fra en trikk eller to i den triumf-mektige finalen?

- Programmet er ikke endelig fastlagt. Men jeg vet iallfall at Mariss Jansons har lyst til å gjøre det han kaller et encora-program, sier Oslo-Filharmoniens administrerende direktør, og nevner at i løpet av våren kommer en CD der orkesteret har spilt inn populære verker fra 20 nasjoner.

- Deler av det repertoaret vil egne seg veldig godt for Rådhusplassen, fortsetter han, - og hvis det først blir vellykket, vil vi forsøke å gjøre en sånn konsert til en årlig begivenhet i nært samarbeid med rådhusforvalteren.

- Dette låter jo strålende. Hva mer kan Oslo-Filharmonien gjøre for å omsette den fenomenale kunstneriske suksessen de siste åra i økt publikumsoppslutning i Norge?

- De to siste sesongene har vi konsentrert akkurat dét arbeidet om Concerto Grosso-serien for aldersgruppen 18- 35 år. Vi er godt fornøyd så langt, og kommer til å fortsette. Men ikke spør meg om det vil føre til en folkevandring til Filharmonien i framtida. Selv om det er målet, og oppslutningen gjør meg optimistisk.

- Andre utadrettede tiltak?

- Vi kommer til å legge opp en flerkjøpsordning for billetter. I prinsippet beholder vi de store abonnementene, men vi løser dem opp slik at du kan sette sammen en pakke på tre-fire-fem konserter til redusert pris.

- Hva med å åpne tribuneplassene bak scenen for billige billetter?

- Vi gjør det. Fra neste sesong vil alle som er medlemmer i Concerto Grosso få adgang til når som helst å kjøpe billetter bak orkesteret for en femtilapp. De vil også få tilbud om å kjøpe en plass i salen med rabatt. Erfaringen sier at det å gå på konsert er et prisspørsmål for unge mennesker. For Concerto Grosso-medlemmene betyr det utvidede tilbudet at de kan gå på konsert oftere og billigere.

- Blir det noe av orkesterets hurtigrute-turné i Nord-Norge neste år?

- Det er farlig å gå ut med planer før de er konkrete, men: Vi regner det som nærmest sikkert at vi på en eller annen måte kommer til å turnere Nord-Norge neste år. Om det blir pr. båt, avhenger av om vi klarer å fylle båten. Tilbakemeldingene fra Nord-Norge går iallfall ut på at folk gjerne vil ha oss.

- Og dere vil gjerne ut til folk?

- Ja, vi vil ut. Mariss Jansons er også veldig opptatt av det. Men spørsmålet står der likefullt: Det at vi går ut og møter publikum, betyr det at publikum i neste omgang vil komme til Konserthuset for å møte oss? Det gjør meg trist å vite at det finnes så mange mennesker i Oslo og hele landet som ville ha stor glede av å gå på en konsert med Oslo-Filharmonikerne, men som likevel ikke gjør det. Hvorfor ikke? Jeg tror ikke det er noe galt med kvaliteten på produktet vårt, det må ligge i formidlingen. 12000 mennesker går i Oslo Spektrum for å høre Händels «Messias», da spør jeg meg selv om hvorfor ikke flere av dem kommer til oss i Konserthuset. Jeg skjønner ikke annet enn at de synes det må være litt mer skummelt å gå i Konserthuset enn i Oslo Spektrum. Hoster du i Spektrum, er det ingen som legger merke til det, hoster du i Konserthuset, føler du at alle stirrer på deg. Vi har en jobb å gjøre med å bryte ned sånne sperrer som det der.

- Men orkesteret blir bare bedre og bedre?

- Ja, det merker vi på reaksjonene. Særlig i utlandet. Som Mariss sier: «Immer mehr perfekt!»

- Mariss Jansons fortsetter som kunsterisk leder og sjefdirigent?

- Ja, vi har skrevet ny kontrakt for denne og to sesonger til. Orkesteret og Mariss er så å si kjemisk forbundet, og det har vært veldig positivt. Men orkesteret har etter hvert behov for å framstå som et godt orkester også uavhengig av Mariss, noe han er helt innforstått med. Vi har behov overfor utenverdenen for å demonstrere høy standard også uten Mariss Jansons.

I 1998 skal vi bare til Stockholm med Mariss, av rent kunstneriske årsaker. Han vil ha et rolig år der han utvider repertoaret og pleier enkelte sider ved orkesteret, noe som er veldig klokt. Men vi kommer til å turnere Storbritannia neste høst med den russiske dirigenten Aleksandr Lazarev. Han er sjefdirigent ved Royal Scottish National Orchestra og ledet også Oslo-Filharmonikerne i Beijing, slutter Trond Okkelmo.

<B>RÅDHUSPLASSEN I OSLO:</B> Her blir det filharmonisk friluftsfest 22. august neste år, sier Trond Okkelmo, administrerende direktør for Oslo-Filharmonien.
<B>Trond Okkelmo</B>