Film i grenseland

Er tiden moden for å droppe det rigide skillet mellom dokumentar- og spillefilm?

GRENSESPRENGENDE: Den italienske filmskaperen Michealangelo Frammartino mener tiden er overmoden for å fjerne grensene mellom dokumentar- og spillefilm. Hans kinoaktuelle prisvinner «Landsbyen på toppen av fjellet» ble i hovedsak finasiert som spillefilm, men har ingen skuespillere i tradisjonell forstand. Men hunder og geiter derimot...
GRENSESPRENGENDE: Den italienske filmskaperen Michealangelo Frammartino mener tiden er overmoden for å fjerne grensene mellom dokumentar- og spillefilm. Hans kinoaktuelle prisvinner «Landsbyen på toppen av fjellet» ble i hovedsak finasiert som spillefilm, men har ingen skuespillere i tradisjonell forstand. Men hunder og geiter derimot... Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Fra tid til annen dukker det opp filmer som fraskriver seg enkle kategoriseringer. Spesielt gjelder det filmer som overskrider de tradisjonelle grensene mellom dokumentar- og spillefilm, og således rokker ved godt innarbeidede ideer om hva som er ekte og hva som er oppdiktet, om hva som er sant og usant. Da Tine Fischer, festivalsjef for den internasjonale filmfestivalen CPH: DOX i København, nylig besøkte Filmens hus i Oslo, utpekte hun nettopp de filmskapere som boltrer seg i landskapet mellom fakta og fiksjon til vår tids auteurer. De siste åra mener hun å ha sett et stort tilfang av regissører som bryter radikalt med båstenkningen, noe som avstedkommer både kunstnerisk utfordrende og provoserende filmer. Her - i det hun kaller hybridfilmen - plasserer hun veteraner som Werner Herzog, Ulrich Seidl og Errol Morris, men lister også opp en lang rekke yngre regissører som alle - om enn på svært ulike måter - utfordrer våre forestillinger om dokumentarfilmens premisser. En av disse er italienske Michelangelo Frammartino. Hans film, «Landsbyen på toppen av fjellet» («Le Quattro Volte») har Norgespremiere fredag 15. april.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer