Film må få pris

Edward Yangs «Yi Yi - Familiedrømmer» er eneste premierefilm i Oslo denne fredagen, som følge av manglende filmleieavtale i hovedstaden.

«Yi Yi - Familiedrømmer» av taiwanske Edward Yang innleder det nye kinoåret som eneste premierefilm i Oslo førstkommende fredag. Kanskje får Yangs utmerkede film dermed ekstra oppmerksomhet. Samtidig fører kaoset rundt en manglende filmleieavtale mellom Oslo Kinematografer og distributørene til at Oslo-folk henvises til Sandvika, Lørenskog eller andre nærkommuner, hvis de vil se Tony Scotts fengende thriller «Spy Game». Enn så lenge er det uvisst hvilke kommende storfilmer hovedstadens publikum helt sikkert får se på byens kinoer. Ingen kan i lengden leve med denne situasjonen - verken kinematografene, byråene og slett ikke publikum.

  • Kinogjengere i Norges største by har all grunn til å kreve at de faktisk får tilgang til ny film. Vi er vant til et godt tilbud, slik det sømmer seg en by som liker å kalle seg kulturell. Oslo Kinematografer hadde et godt år i 2001, med et julebesøk nær 20 prosent høyere enn i 2000, ettersom «Ringenes herre» og «Harry Potter» drar massene inn i salene. Men to kassasuksesser gir ingen evig sommer.
  • Kinematografene vil prøve å få en rammeavtale med hvert byrå, men forhandler nå om hver enkel film. Krangelen rammer først og fremst store Hollywood-produksjoner, om partene ikke blir enige. Så enkelt er det likevel ikke. Heldigvis har kinematografene og de aktuelle byråer oppnådd enighet om Nanni Morettis vinnerfilm «Sønnens rom» fra fjorårets Cannes-festival, samt Danis Tanovics balkankomedie «Ingenmannsland». Begge får premiere 18.januar. Men striden setter også et ønsket mangfold i fare, for flere såkalte små filmer står på plakaten framover. Og selvsagt vil vi ha Hollywood-film: Steven Soderberghs stjernespekkede «Ocean's Eleven», Cameron Crowes «Vanilla Sky» med Tom Cruise, Allen og Albert Hughes Jack the ripper-thriller «From Hell» med Johnny Depp, animasjonssuksessen «Monsters Inc.» og Ron Howards «A Beautiful Mind» med Oscar-kandidaten Russel Crowe er alle godbiter for filminteresserte.
  • Både byråene og Oslo Kinematografer driver forretning. Naturligvis. Kommunale bedrifter må lønne seg som alle andre, og byråene har opplagt rett i at f.eks. markedsføring nå koster flesk. Partene er avhengige av hverandre, Oslo er vår største kinoby, alle vil rammes om lukrative filmer henvises andre steder. Kinematografene har dessuten det dilemma å være monopol. Det innebærer en rett, men også en soleklar plikt: til å vise så mye film som mulig.
  • Gjennom et vedtak om å selge inntil 66 prosent av aksjene i Oslo Kinematografer, har Oslo kommune i tillegg nærmest snikinnført et privatiseringsforsøk. Om ikke kinoene oppfyller sine publikumsforpliktelser, tjener det i lengden bare de som vil privatisere hele sulamitten.