Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Film på web

Norske filmer satser i år på markedsføring via Internett. Både «Detektor» og «Aberdeen» har egne hjemmesider.

Internett er nye muligheter, også for markedsføring av filmer. Nå tar også norske filmprodusenter i bruk nettet. Hans Petter Molands nye film tar deg med til Abderdeen. Du blir utstyrt med et kart hvor du navigere deg frem til enten Skottland eller Norge. Du får informasjon om skuespillerne, menneskene bak kamera og bilder fra filmen.

Hos Pål Jackmans «Detektor» er designet på siden som en tegneserie. Du navigerer deg langs en vei hvor du møter skuespillerne, får informasjon om filmen og kan gå på skattejakt med detektor.

En ting er å ta i bruk Internett som markedsføring, men i en jungel av informasjon, er det viktig at man vet hva man vil. For hva er det endelige poenget med en films hjemmeside på nettet? Å avsløre hva filmen handler om? Neppe, men den kan godt pirre apetitten din. Hovedpoenget er selvsagt å vekke nok intresse hos deg til å rive deg vekk fra din kjære datamaskin og finne veien til nærmeste kinosal. Og hvordan man skal gjøre det er et kunststykke!

Markedsføring av film på Internett tok av med «The Blair Witch Project». Filmen ble laget på lavbudsjett, men spilte inn sinnsykt mange millioner dollar. Årsak? En av de beste markedsføringskampanjene i moderne filmhistorie - kun på Internett!

Mytologi

Det unike med «The Blair Witch Project» var at den ikke bare presenterte filmen, men lagde en semi-dokumentarisk mytologi rundt filmen på Internett. Nettstedet presenterte bevismateriale, intervjuer med politiet som etterforsket saken, intervju med pårørende, en full innføring i historien rundt mysteriet og mytene rundt heksen fra Blair-skogen.

Gjennom å bygge opp et trofast publikum på webstedet, bygde de også opp et publikum som var klar til å se selve filmen - og var villig til å la seg skremme i kinosalen.

En seriemorders hjerne

Et av webstedene som har greid å skape en positiv rykteflom via nettet i sommer er «The Cell» , en film med Jennifer Lopez og Vince Vaughn. FBi pågriper en seriemorder, som havner i koma før de får spurt ham ut. Problemet er at det finnes et offer og den eneste som vet hvor ofret befinner seg er morderen selv. Inn kommer Jennifer Lopez med empatiske evner og tar seg en tur inn i morderens hode.

Istedet for å basere seg på tradisjonelle stillbilder og standard informasjon om filmen, har de greid å bygge opp en interaktiv opplevelse.

Gjennom en rekke små flash animasjoner bygger webstedet opp en stemningsfull atmosfære, som skal bringe deg inn i sinnet til massemorderen. Webstedet inviterer brukeren til aktivt å bli kjent med filmens premisser. Dette gjøres gjennom en psykologisk empatitest. Webstedet gir ut akkurat nok informasjon til å pirre nysgjerrigheten din - uten å røpe for mye.

Angi en mutant.

Et websted som følger i «X-Men» fotspor. En gang i fremtiden blir barn født med et spesielt DNA, et DNA som gir dem superkrefter. Kampen utspiller seg mellom vanlige menneskers redslel for det nye og mutantenes kamp for like rettigheter.

I den forbindelse har senator Kelly startet et websted kalt Mutant Watch I disse valgkamptider kan man ved første øyekast tro at det er valgkampsiden til en eller annen sprø amerikansk senator, men det er det altså ikke. Her kan du rapportere om du har snublet borti en farlig mutant eller ta mutant-testen og sjekke om du selv befinner deg i faresonen. «X-Men» filmen har slått an i USA og har norgespremiere i begynnelsen av september.

Fremtiden vil bringe...

Det er vel ingen som er i tvil om at markedsføring på Internett er kommet for å bli, men det blir vanskeligere og vanskeligere å få akkurat ditt nettsted til å skille seg ut og vekke oppmerksomhet. Dermed blir filmsidene mer og mer preget av flotte flash-animasjoner og avanserte spill, som det krever mye å få lastet ned og bruke på din egen maskin. Teknologien blir mer avanseret, men har du ikke de riktige programvarene får du heller ikke utnyttet de mer avanserte sidene til det fulle.

Dagbladet: på nettet følger saken og følg med for mer stoff om Harald Eia, Erlend Loe og resten av gjengen i «Detektor»

DETEKTOR: Mads Ousdal nå på internett.
SKUMMEL: Jennifer Lopez sørger for skummel atmosfære på nettet
FAKTA: «X-Men» leker med skille mellom film og virkelighet
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media