STORESLEM: Erik Poppes «Kongens nei» med Anders Baasmo Christiansen ble kåret til «Beste norske kinofilm» under årets Amandapris-utdeling i Haugesund. Filmbransjens kritikk mot Amandapris-statutten handler ikke om at filmen fikk prisen. Foto: Scanpix
STORESLEM: Erik Poppes «Kongens nei» med Anders Baasmo Christiansen ble kåret til «Beste norske kinofilm» under årets Amandapris-utdeling i Haugesund. Filmbransjens kritikk mot Amandapris-statutten handler ikke om at filmen fikk prisen. Foto: ScanpixVis mer

Amanda

Filmbransjen slakter Amanda-regel: - Her til lands aner­kjenner vi ikke kvalitet hvis ikke veldig mange liker det

Vil fjerne formuleringen om at «Beste norske kinofilm» må ha publikumsappell.

(Dagbladet): I slutten av august kritiserte medlemmer fra årets Amanda-jury reglementet til Amandaprisen i et innlegg i Aftenposten. I reglementet står det at prisen for Beste norske kinofilm, i tillegg til å utvise høy kvalitet, bør ha en publikumsappell.

Jurymedlemmene Yngvild Sve Flikke, Petter Rosenlund, Jakob Oftebro og Erlend Loe mener det er pinlig at den antatt gjeveste prisen skal være basert på en formulering om kommersiell suksess.

Nå reagerer også filmbransjen. Flere filmskapere i Norge har signert et innlegg i film-magasinet Rushprint hvor de ber om at formuleringen om publikumsappell fjernes til neste år.

« Amanda-komitéens definisjon av kvalitet blir i verste fall stående som et uttrykk for hele den norske filmkulturen; her til lands anerkjenner vi ikke kvalitet hvis ikke veldig mange liker det. Dette er med på å undergrave Amanda-prisens betydning og relevans, noe ingen i bransjen er tjent med. » , står det blant annet.

- De siste årene har det i ettertid kommet jurymedlemmer til oss som har sagt at de egentlig mente en annen film var best, men at de måtte velge annerledes på grunn av dette kriteriet, sier Thomas Robsahm, filmprodusent i filmselskapet Motlys, som står bak filmer som «Louder Than Bombs» og kinoaktuelle «Thelma».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mønster i utdelingene

Ifølge Robsahm har det, etter at kriteriet om publikumsappell kom, blitt et mønster i tildelingen av Amanda-prisene.

- Noen filmer får masse nominasjoner og priser for manus, regi og skuespill, men vinner fortsatt ikke prisen for beste film. Prisen for beste regi går konsekvent til en annen film enn den som får prisen for beste film. Nå er det sånn at det prisen for beste film går til en av de mest sette, sier han.

VAR NORGES OSCAR-KANDIDAT: «Kongens nei» var Norges kandidat til å bli beste ikke-engelskspråklige film. Video: Paradox Film Vis mer Vis mer

Besøkstall

I desember 2015 hadde over 800.000 kjøpt kinobilletter for å se den norske katastrofefilmen «Bølgen». I 2016 vant den Amanda-prisen for Beste film.

- Motlys produserer filmer som sees av færre. «Bølgen» vant prisen for Beste film i fjor mot «Louder Than Bombs» fra Motlys, som ble sett av 25.000 i Norge. Vi var ikke sure for det, men jeg tror begge sider er interessert i å vite om det var besøkstallene som var utslagsgivende, sier Robsahm.

I tillegg til Robsahm og flere fra Motlys, har blant annet Maria Ekerhovd (Mer Film), Turid Øversveen, Karin Julsrud og Håkon Øverås (4 ½) og Eric Vogel (Tordenfilm) blant dem som har signert på initiativet.

Høy kvalitet

Også Are Heidenstrøm fra Fantefilm, som står bak «Bølgen», har signert innlegget. I en e-post til Dagbladet skriver Heidenstrøm at han ikke var klar over punktet med publikumsappell før i år.

- Jeg håper og tror at dette punktet ikke var det avgjørende for juryen og at filmen i seg selv «utviste gjennomgående høy kvalitet i alle funksjoner». Det er denne formuleringen som bør være gjeldende, skriver han i e-posten.

Heidenstrøm mener det er unødvendig med tillegg til hovedreglementet som går på publikumsappell da det uansett er en helhetsvurdering som ligger til grunn.

Ifølge Heidenstrøm har det ikke vært problematisk at «Bølgen» ble kåret til «Beste norske kinofilm».

- Bølgen fikk gode anmeldelser i Norge og utlandet, ble vist på prestisjetunge filmfestivaler som Toronto og London og ble solgt til hele verden. Bølgen var Norges Oscar-kandidat, vant flere Kanon-priser og var nominert til 7 Amanda-priser, sier han.

Handler ikke om besøkstall

- Amanda-komiteen vurderer vedtektene fra år til år. Vi tar det til oss og vil diskutere dette under evalueringen, sier Tonje Hardersen, leder for Amanda-komiteen, til Dagbladet.

Ifølge Hardersen kan det virke som om årets jury for Amandaprisen har tolket statuttene vel strengt.

- I ordet publikumsappell ligger det mer enn besøkstall, det kan også være hvordan filmen kommenterer samfunnet og om den har skapt debatt. Det er opp til juryen hvordan de vil vektlegge de ulike momentene i reglementet, sier hun.

Robsahm mener det er et blitt et mønster hvor prisen for beste regi de siste åra konsekvent har gått til en annen film enn den som har vunnet prisen for «Beste norske kinofilm».

- Dette mønsteret kan ikke skyldes et reglement som har vart i to år. Jeg synes også det høres rart ut at filmer som får mange andre priser, ikke vinner prisen for Beste film, sier hun og påpeker at «Kongens nei», som fikk prisen for «Beste norske kinofilm», satte prisrekord under årets Amanda.