Filmbransjens dilemma

Når slutter reklamen? Når begynner filmen? Dette kan bli et svært gyldig spørsmål i kinosalene.

At produsenter kan tjene penger på at skuespillere eller filmer reklamerer for dem, er gammelt nytt. Det er vel få som ikke får med seg at James Bond kjører BMW, holder tida med Omega og er mobil og tilgjengelig med en Ericsson-telefon. Nå vil Earmark ta dette et steg videre. De skal arbeide mellom uavhenginge filmprodusenter og reklamehungrige firmaer som Hewlett Packard, Coca Cola og Burger King, melder Guardian.Selskapet vil gå inn så tidlig som mulig i filmprosessen. Dermed kan de sikre seg at scener utspiller seg i en positiv retning for deres klienter. Et eksempel er superhackeren som bruker Hewlett Packard- maskinen til å redde verden. Et annet er det romantiske paret som ser hverandre dypt i øynene mens de nyter en Whopper, go large.Det postive med denne reklamen er at det bringer millioner inn i kassa til pengetrengede filmmakere. Men kritikken er hard. Mange tviler på den kunstneriske integriteten til produsentene som tar imot pengene. Et annet spørsmål er hvor mye for eksempel et brillefirma påvirker den kreativ prosessen.

Hva mener du? Tror du produktplassering påvirker innholdet i filmene du ser på kino? Gjør det noe? Ekstra penger kan gi bedre filmer også. Si din mening på Dagbladet.no

BMW James Bond, her spilt av Pierce Brosnan, kjører seg ut av de utroligste situasjoner med sin BMW.Foto: SCANPIX/DPA