Filmfolket glad for ny sjef

Mannen som heretter skal dele ut filmstøtten, kommer fra sfærer utenfor filmbransjen. Den nye direktøren i Norsk Filmfond, Stein Slyngstad (40), er siviløkonom. Det er filmbransjen glad for.

Bred bakgrunn

Jo da, han har vært på Cannes-festivalen også - og han ramser videre opp favorittregissører som Martin Scorsese, Emir Kusturica og Peter Greenaway - for Slyngstad var ansatt i Oslo Kinematografer fra 1988 til 1992. Faktisk har han tilbrakt hele sitt voksne økonomliv i kulturinstitusjoner. Som konsulent i Norsk Teater- og Orkesterforening, som direktør ved Stavanger Konserthus og Symfoniorkester og seinest som daglig leder ved Henie Onstad Kunstsenter.

- Jeg har en ganske bred bakgrunn fra kulturlivet. Filmkunnskap fra jeg fra tida i Oslo Kinematografer, da så jeg vel 150 til 200 filmer i året. Jeg har mye ledererfaring fra kunnskapsbedrifter. Jeg er vant med kunstnere og kreativ virksomhet - og jeg har stor erfaring med å jobbe i forhold til departement og det politiske miljø, sier Slyngstad på spørsmål om hvorfor han er egnet til å lede Norsk Filmfond.

Ord til handling

Filmfondet er Kulturdepartementets forsøk på å omorganisere filmstøtten, som inntil nå har vært kanalisert gjennom Norsk filminstitutt, AV-fondet og Norsk Film. Med all støttetildeling på et sted skal det bli mer orden i filmsakene, mener departementet.

- Jeg føler jeg har en evne til å gjøre ord om til handling, men det er ikke enkeltpersoner som skal gjøre denne jobben.

- Hva består jobben i, å få norsk film like god som dansk?

- Ikke bare danskene, men også svenskene har fått til mye i det siste. Finland har jo Kaurismäki-brødrene, og islendingene har mye i sving. Jeg ser ingen grunn til at ikke Norge skal kunne hevde seg på tilsvarende måte.

Egenart viktigst

Slyngstad nevner «Kjærlighetens kjøtere», «Budbringeren» og «Eggs» som eksempler på at norsk film kan hevde seg.

- Selv liker jeg best filmer for mennesker i dag om mennesker i dag. Det dreier seg ikke om å lage «norsk» film, men filmer med egenart. Og ikke kopier av alt det gode som lages andre steder.

- Hvem skal lage dem?

Det er en veldig underskog av talenter, som brenner etter å lage film.

- Hva med de gamle talentene, da?

- Det skal være en hard konkurranse, og det kan nok bli tøffere i framtida. Det er ikke mulig å skaffe midler til alle.

- Bør ikke du heller jobbe for å øke rammene for filmproduksjon?

- Jo, filmproduksjonen må opp, vi trenger mer midler, men ikke bare fra det offentlige. Noe av det viktigste blir å skaffe mer privat kapital til filmproduksjon, sier Stein Slyngstad.

NY FILMSJEF: Firebarnsfar Stein Slyngstad (40) puster ut i Innvik i Nordfjord, før han i august tar over som toppsjef for norsk filmbransje.Foto: PER SVEIN REED