Filmgigant refset etter bilde der Jennifer Lawrence' karakter kveles. Nå legger de seg flate

Reklamen for «X-Men: Apocalypse» blir stemplet som støtende.

OMSTRIDT: Dette bildet var å se på reklameplakater for filmen «X-Men: Apocalypse» sammen med teksten «Bare de sterke vil overleve». Flere oppfatter reklamen som støtende, noe som har fått filmens produsent til å beklage. Foto: 20th Century Fox / Planet Photos
OMSTRIDT: Dette bildet var å se på reklameplakater for filmen «X-Men: Apocalypse» sammen med teksten «Bare de sterke vil overleve». Flere oppfatter reklamen som støtende, noe som har fått filmens produsent til å beklage. Foto: 20th Century Fox / Planet Photos Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I den kinoaktuelle filmen «X-Men: Apocalypse» gjentar skuespiller Jennifer Lawrence rollen som Raven / Mystique.

I filmen kjemper den knallblå karakteren blant annet mot onde Apocalypse, spilt av Oscar Isaac.

Det ønsket filmskaperne i 20th Century Fox å få fram på filmplakatene, der kampen illustreres med et bilde av Apocalypse som tar kvelertak på en tydelig redd Mystique.

På plakater har bildet blitt kombinert med følgende tekst: «Bare de sterke vil overleve».

Ifølge Mashable ble bildet først tilgjengelig i en pressepakke i fjor sommer, og har også vært å se på reklameplakater de siste fire månedene.

Les Dagbladets anmeldelse av filmen her: «Same shit, same wrapping»

- Støtende Skuespiller og filmskaper Rose McGowan er blant dem som har reagert på filmreklamen. I et intervju med Hollywood Reporter i forrige uke sa McGowan følgende:

- Det er et stort problem når menn og kvinner i 20th Century Fox tror at tilfeldig vold mot kvinner er måten å markedsføre en film på, slo skuespilleren fast, og la til:

- Det er ingen kontekst i reklamen, bare en kvinne som blir kvalt. Det faktum at ingen rapporterte dette er støtende og, ærlig talt, dumt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer