Filmkick

Gled deg. Ang Lee har laget den ultimate Kung Fu filmen.

ANG LEE BLE ADVART om at folk i vesten ikke er vant til mennesker som flyr fra hustak til hustak eller mellom tretoppene. De ville le av det. De ville ikke like det.

Og det er mange flyvende mennesker i Ang Lees nye film, «Snikende tiger, skjult drage».

Men kritikerne tok feil. Det viste seg at publikum ble begeistret av Kung Fu-scenene. I Cannes skapte filmen en liten sensasjon. I Toronto vant den publikumsprisen.

Nå har filmen kommet til Norge.

DEN TAIWANSK-AMERIKANSKE REGISSØREN Ang Lee har laget så forskjellige filmer som «Fornuft og følelser», «Spis, drikk, mann, kvinne», «Ride With The Devil» og «Isstormen». Han fornyer seg ofte, og denne gangen lot han seg inspirere av «The Matrix».

- Hva jeg selv liker best med filmen?

Ang Lee er i andre enden av telefonlinja.

- Det er vanskelig å si, men jeg liker alltid å se kampscenene om igjen. Jeg møtte mange vanskeligheter da jeg skulle lage filmen, først og fremst tekniske. I scenene med kampscener brukte vi mange vaiere for å få skuespillerne til å sveve, og de fjernet vi digitalt i etterkant. Filmen bygger på en gammel kinesisk historie, som jeg skrev om for det moderne publikum. Men jeg var veldig usikker på hvordan den skulle være, og skrev den om midt inne i opptakene. Det var en tid med mye frykt, for eksempel at det amerikanske publikummet ville tolerere en film hvor de måtte lese den oversatte teksten.

Men tilbakemeldingene har vært begeistrede, og selv om det helt klart er uvant med mennesker som svever grasiøst oppe i luften, så er det noe man venner seg til.

FILMEN HANDLER IKKE bare om Kung Fu. Ang Lee ville lage en film hvor bataljene også skulle uttrykke følelser og drama. Filmen tar oss med til det gamle Kina, og har obligatoriske ingredienser som romantikk, vennskap, skyld og uskyld.

- For meg er det også en psykologisk historie som handler om å finne dragen i hjertet. Hittil har filmene mine alltid vært sosialkommenterende historier. Om fri vilje, sosiale forpliktelser, homofili... Jeg liker ting som handler om forandring. Vi er redde for å forandre oss, men det skjer jo- og hvordan forholder vi oss til det? Det er disse tingene som treffer meg mest når jeg skal velge tema for en film.

Ja, og sterke kvinner- av en eller annen grunn. Jeg har sterke kvinner i alle filmene mine. Det funker for meg... Jeg er ikke en machofyr som Jackie Chan. En gang ble jeg spurt om jeg var feminist. Men jeg svarte at jeg snakker ikke for dem, men som dem. Jeg kommer fra en veldig tradisjonell, mannsdominert familie. Alle mine kjærester, og nå min kone, er motsatt av hvordan min mor var.

ANG LEE BLE FØDT i Taiwan i 1954, og flyttet til USA 24 år seinere for å studere teater og film. Veien derfra til posisjonen som anerkjent regissør gikk ikke helt knirkefritt.

- Jeg lagde min første film i 1991, før det var jeg uten arbeid i seks år. Da skrev jeg manuskripter, laget mat, fikk to barn. Min kone finansierte maten.

Men til slutt kom gjennombruddet- med en film han egentlig ikke ville lage.

- Jeg vant en manuskonkurranse i Taiwan, og fikk penger til å lage filmen. Men jeg tenkte at den sikkert ikke ville bli noe bra. Det var en kinesisk film med handling fra New York, og den gjorde det bra hjemme i Taiwan. Det ble en slags twist of fate : En film jeg ikke hadde lyst til å lage, ble begynnelsen på karrieren min.