Filmmaker Anderson

Paul Thomas Andersons «Boogie Nights» kretset rundt en relativt lang penis i nesten tre timer. I dag har hans neste film, «Magnolia», norgespremiere. Den kretser rundt alt mulig i over tre timer.

- JEG FIKK SKRIVESPERREN i revers.

Paul Thomas Anderson (29) er tilbake. I 1997 imponerte han både kritikere og publikum med «Boogie Nights» - opuset om den amerikanske pornoindustrien. I dag er det premiere på «Magnolia». En film hvor Anderson portretterer en døende far, en ung hustru, en mannlig sykepleier, en berømt sønn, en forelsket politimann, et vidunderbarn, et tidligere vidunderbarn, en game-show vert og en misbrukt datter. Anderson lar oss følge de ulike menneskeskjebnene en lang , tilfeldig dag. Og fletter de små historiene sammen. På mirakuløst vis.

- ETTER AT JEG VAR ferdig med «Boogie Nights» var jeg ekstremt nervøs. Jeg hadde nettopp laget en nesten tre timer lang film om pornoindustrien. Og ante ikke hvordan den ville bli mottatt. Så jeg bestemte meg for å sette meg ned og skrive et veldig lite, intimt og lett filmmanuskript. Noe som kunne bli filmet kjapt og billig. Men det gikk ikke. Jeg klarte ikke å stoppe å skrive. Det var ikke mangel på disiplin, det var bare det at det rant ut av meg. Herregud, jeg hadde ikke noe mål om å skrive langt. Jeg bare skrev om det som interesserte meg akkurat da. Jeg skriver om det jeg er og hva jeg ønsker å være. Jeg skriver ord som jeg ønsker å si til noen. Jeg synes fremdeles at «Magnolia» er en liten og intim film. Det tok bare tre måneder og 200 sider å få den liten og intim nok.

Det ligger noe under hos Anderson. Noen mener det er en ny Scorsese. Anderson er i hvert fall en av de nye, store Hollywood-regissørene. Såpass stor at Tom Cruise ringte med en gang han hørte om «Magnolia»-prosjektet.

- Det var som å få en telefon fra den amerikanske presidenten. Hvis ikke Tom hadde ringt sjøl, ville jeg tenkt at han var utenfor rekkevidde for meg.

Tom Cruise spiller Frank Mackey, sexsymbol og foredragsholder i ekstrem mannssjåvinisme. Andre kjente skuespillere i filmen er Julianne Moore («Boogie Nights», «Slutten på et forhold», «The Big Lebowski») og William H. Macy («Fargo», «Boogie Nights», «Pleasantville»).

- Denne filmen er mye mer komplisert å få til enn en hvilken som helst «Armageddon» eller «Saving Private Ryan», sier Macy.

Han spiller en tidligere barnestjerne som desperat forsøker å vinne tilbake litt av sin gamle glamour.

- Jeg er imponert over at Paul i det hele tatt er live. Hver scene var enormt krevende. Men i stedet for å legge seg inn på sykehus etter påkjenningene, begynte Paul alltid rett på en ny scene. Han bare måtte fortsette. Og det fortsatte og fortsatte og fortsatte. Det var et monster av et prosjekt. Og Paul er en av de virkelig få som kunne gjennomføre det.

PAUL THOMAS ANDERSON takker sin avdøde far for filminteressen. Faren var en skrekkshow-vert som etterhvert gikk over til å gjøre mer lukrative voice-overs . Han tok med sønnen på en mengde filmer.

- Han lærte meg å bli sykelig opptatt av timing, forteller Anderson.

Han kan huske at far og sønn satt og så 1940-klassikeren «His Girl Friday» og at faren knipset med fingrene hver gang Cary Grant sa noe.

- Det gjorde at jeg lærte meg rytmen i folks talemåte. Og i hvilken rytme filmer skal klippes.

En dag tidlig på åttitallet kom faren hjem med et videokamera. Unge Paul gikk straks ut og eksperimenterte med kortfilmer. Mens han gikk på videregående, fullførte han en lavbudsjetts kortfilm som han hadde skrevet selv og som han finansierte ved å vaske burene i en zoologisk sjappe. Filmen ble spilt inn i et nedsarva hotellrom og fikk navnet «The Dirk Diggler Story». Den handlet om pornostjernen Dirk Diggler og ble en forløper til Andersons gjennombruddsfilm «Boogie Nights» ni år seinere. I mellomtiden jobbet Paul som produksjonsassistent for forskjellige tv-innspillinger - blant annet «Quiz Kids Challenge». Det var et tv-program hvor barn konkurrerte mot voksne om hvem som hadde høyest IQ. Jobben inspirerte Anderson til å skrive inn et lignende spørreprogram i «Magnolia».

- FOR Å OVERLEVE i Hollywood er det best å skrive sine egne manus. Hvis du både skriver og regisserer, er du konge. Det finnes nesten ingen gode manuskripter i Hollywood, så hvis du kommer opp med et, er det bare å sette i gang, sier Paul Thomas Anderson.

- Og så er det en ting til jeg vil si, fortsetter han:

- Man må for all del ikke begynne på filmskole. Bruk heller pengene det koster å gå på filmskole på et kamera. Bare fuck around . Og lag din egen greie.

OSCAR: Paul Thomas Anderson sammen med Tom Cruise under Oscarutdelingen 2000.
BRILLEFIN: I "Magnolia" spiller William H. Macy en tidligere barnestjerne som tror at en tannregulering vil gjøre ham mer seksuelt attraktiv.
MANNEMANN: Tom Cruise spiller mannssjåvinisten Frand Mackey. Cruise ringte sjøl til regissør Anderson med det samme han hørte om "Magnolia"-prosjektet.