Filmstjerner gir mynt i kassa

Moteriktige filmstjerner erobrer førstesidene på amerikanske motemagasiner.

De selger bedre enn supermodeller, konstaterer Women's Wear Daily, som er en amerikansk avis for motebransjen.

Trenden understøttes av en ny generasjon Hollywood-stjerner. De er vakre på en interessant og trendy måte, og interesserte i glamour og mote.

-På slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet hadde stjerner liten lyst til å være stjerner. De gikk kledd i «grønsj» og brukte lite sminke. Nå drar de til Europa for å gå på motevisninger, sier Vogue-redaktør Anna Wintour til WWD.

Oscar-utdelingen har blitt et «moteshow», der hippe stjerner konkurrerer om å ha den beste kjolen. Resultatet kommenteres flittig i pressen og på TV.

AMERIKANSKE MOTEBLADER sliter med sviktende eller stabilt løssalg. Bare Cosmpolitan, W, Harper's Bazaar, In Style og Seventeen har hatt en økning.

Siden sommeren har Harper's Bazaar hatt Courtney Love, Demi Moore, prinsesse Diana, Gwyneth Paltrow, Sharon Stone og Uma Thurman på coveret. I den samme perioden har løssalget økt med 8,8 prosent.

-For et par år siden så du aldri kjendiser på coveret av Vogue, Harper's Bazaar og Allure. Det er tydelig at redaktørene har skjønt at film- og TV-stjerner selger blader, sier Sharon Stones agent til WWD.

Hun ser ingen forskjell på moteblader og underholdningsblader når hun vurderer «en kampanje» for en skuespillerinne.

HVILKE FORDELER FÅR FILMSTJERNENE av eksponeringen? «Flere jobbtilbud og økte muligheter til å vinne Oscar», skriver WWD. Produsenter og regissører leser moteblader for å finne nye fjes.

I tillegg skaper stjernen blest om nye filmer.

-Motemagasiner henvender seg til kvinner mellom 18 og 49 år som går på kino og ser TV. Jeg velger magasiner utfra hva slags publikum den aktuelle skuespilleren vil nå med sine filmer. Da Gwyneth Paltrow spilte i «Emma», gjorde hun coveret på Vogue, sier Steven Huvane.

Han representerer populære skuespillerinner som Jennifer Aniston, Liv Tyler, Helen Hunt og Elisabeth Shue. Samt altså Gwyneth Paltrow - en stjerne med et utseende som harmonerer med det sene 90-tallets mote.

SELGER: Gwyneth Paltrow er ung, pen, glamorøs - og et eksempel på at filmstjerner selger moteblader.