- Fin å ha på vorspiel

Men delte meninger om Spellemann har noe å si for artistkarrieren.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): Helt siden 1972 har norsk platebransje hedret sine egne artister med Spellemannpris, og om to uker skal harpene deles ut igjen i et direktesendt TV-show fra Oslo Spektrum.

Se de nominerte her.

Spørsmålet er om prisen er like lukrativ å motta som det ekstravagante showet tyder på. Prisvinnere fra de siste åra forteller Dagbladet.no at markedføringseffekten er minimal.

Fort glemt

- Det er ikke slik at man kan lene seg tilbake, puste ut og tro resten går av seg selv etter at man har fått Spellemannprisen. Salg og markedsføring må man jobbe hardt for selv, prisen er fort glemt etterpå, sier Siri Wåhlberg - mer kjent som artisten Sissy Wish, som snøt selveste Bertine Zetlitz for pris i klassen for beste kvinnelige artist i 2004, og som er nominert på nytt i år for plata «Beauties Never Die».

Hun mener den største effekten av prisen er innvortes.

- Den betydde noe i den forstand at det ga meg giv til å fortsette. Men markedsføringsmessig var det ikke mer enn en effekt der og da, sier Wåhlberg.

Marthe Valle, årets nykommer i 2005, har liknende erfaringer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer