Fine greier

- Og nå skal vi, til min store skuffelse, gå fra fantasi til realisme, sukket Brita Møystad Engseth i «Filmredaksjonen» på NRK1 i går kveld, en halvtime som det er all grunn til å få med seg på fredagskveldene. Det er rett og slett enkelt og godt.

Godt tilbakelent i stolen hadde Brita nettopp gitt kinopremieren «Hollow Man» fire av seks mulige stjerner, etter å ha slått fast at det er lov å se og like en film bare på grunn av effektene. Brita slappet godt av med det ene kneet over det andre i et svart og hvitt studio, og i stolen ved siden av satt selveste Pål Bang-Hansen. Dypt begravd mellom høye armlener, ikledd særdeles røde strømper i sine svarte sko. Pål tippet hodet de sedvanlige femten grader mot høyre, satte blikket rett i seeren, rynket panna en smule og tok i sitt alltid like fascinerende toneleie opp tråden fra makkeren.

- Ja, vi skal gå til Stellan Skarsgård, sa Pål.

Pluss og minus

Og introduserte Hans Petter Molands «Aberdeen», som hadde premiere på norske kinoer i går. Vi så flere klipp fra filmen, og vi fulgte Brita og Påls diskusjon om filmens pluss og minusr.

- Det er ganske bra spill i denne filmen, Brita? begynte Pål. Og Brita sa at jo'a, det er så, men det blir liksom litt for perfekt. Dermed rynket Pål panna enda en smule, foldet hendene over fanget, tippet hodet enda noen grader lenger mot høyre og så nesten ut som en bekymret psykiater.

- Du savner litt galskap i filmen, du?

Og det var nesten det Brita hadde ment, viste det seg.

Dermed så de et klipp til, før de diskuterte seg videre fram til de tre stjernene filmen til slutt fikk.

Men da måtte Pål også legge til at filmen både er vellaget og godt fotografert.

- Og vi håper den får en lang levetid på kino, sa Pål vennligsinnet.

Nyansert prat

Da hadde «Filmredaksjonen» brukt hele fem minutter på å la oss forstå hva filmen handler om, la oss få se flere sekvenser fra filmen - og altså gitt oss en konsis og nyansert prat om hva filmen er god for. Det synes jeg er stas.

Men «Filmredaksjonen» er ikke akkurat fiks.

Regien er konservativt uoppfinnsom - men effektiv, studioet grenser mot det irriterende gørrkjedelige, mens den voldsomme grafikken ramler i den andre grøfta.

Men programlederne gjør det hele godt igjen. Brita Møystad Engseth er ujålete, kunnskapsrik og behersker verbale lyskespark med eleganse.

Seniorreporter Pål Bang-Hansen er som alltid hakket mer høflig på skjermen - men til sammen blir dette en duo til å bli et hakk klokere av.