Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Fininnstilt Andsnes

Leif Ove Andsnes på sitt mest finstilte.

CD: Schubert står på programmet, komponistens aller siste Klaversonate, D960, den som liksom samler alle trådene i et eventyrlig livsverk og forlenger dem grenseløst, inn i en ny horisont. Den rammes inn av noen få lieder, som Andsnes framfører sammen med Ian Bostridge: «Viola», «Der Winterabend» og melodramaet «Abschied von der Erde», som alle står til grunnstemningen i sonaten.

Men det er klavermusikken det dreier seg om på denne utgivelsen.

På mange måter definerer den sin egen verden fullt ut, et eiendommelig landskap mellom melankoli og sorgarbeid, mellom en uendelig følelse av tap og savnet av noe bestemt, men uendelig kjært, som er blitt borte.

En reise

Musikken er som en reise gjennom dette landskapet, der ferdamannen kjærer for det fortrolige og for savnet av det, om hverandre, helt til de liksom ikke er til å skille ad.

Å lykkes i dette verket, fordrer en utøver som vet å være stillferdig til stede. Verket er et av de vakreste fra Schuberts hånd, rikt på nyanser, der ikke en eneste av dem tåler å bli oversett, om den særegne klangen skal komme til sin rett, den gåtefulle som fascinerer og ikke vil slippe taket om den først har fanget deg inn.

Og Andsnes er til stede, fullt ut, i hver frase og hvert tonefall. Presisjonen i anslaget er ytterst fast og distinkt, og samtidig klinger det uendelig mykt og vakkert, med en sangbarhet og et foredrag som liksom kommer fra et annet sted.

Det klinger vàrt, men aldri veikt i uttrykket, som derfor kan blusse opp og nesten ta seg en livlig svingom, når Schubert liksom skifter frekvens i de to siste satsene. Men heller ikke de mister nærheten til det sorgfylte, som definerer sonatens grunnstemning.

I særklasse

Spennet mellom denne uttrykksverdenen hos Schubert og sorgløsheten hos komponisten som Andsnes definerte så storartet på konserten i Oslo Konserthus nå tirsdag i Klaversonate D850, måler opp Schuberts format som komponist. På mange måter gjøres det samme med Andsnes\' format som utøver, som ikke minst forutsetter en lydhørhet av de helt sjeldne.

På denne utgivelsen får vi det hele, foldet ut som en musikalsk prestasjon helt i særklasse.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media