NRK SØKER PATENT: Finn Bjelke gikk fra store NRK til lille Radio Vinyl, og dermed mistet han om lag ni av ti radiolyttere. NRK vurderer rettssak mot mediegiganten Bauer Media, som eier Radio Vinyl - og har søkt Patentstyret om patent på radiokonseptet «Popquiz» . Foto: Henning Lillegård
NRK SØKER PATENT: Finn Bjelke gikk fra store NRK til lille Radio Vinyl, og dermed mistet han om lag ni av ti radiolyttere. NRK vurderer rettssak mot mediegiganten Bauer Media, som eier Radio Vinyl - og har søkt Patentstyret om patent på radiokonseptet «Popquiz» . Foto: Henning LillegårdVis mer

Finn Bjelkes Popquiz

Finn Bjelke har mistet 90 prosent av sine radiolyttere

NRK holder stand med Pål Thoresen.

Lørdag har musikkspørreprogrammet «Finn Bjelkes Popquiz» gått fire uker på Radio Vinyl. Men det er få som er blitt med programlederen fra NRK til hans nye kanal.

- Vi er veldig fornøyde med lyttertallene så langt, og er veldig fornøyd med hvordan vi er blitt mottatt på Radio Vinyl, skriver Finn Bjelke i en e-post til Dagbladet.

NRK og Bauer Media, som eier Radio Vinyl, krangler fremdeles om navnet om innholdet - som NRK hevder er for likt deres konsept.

- Vi er ikke skuffet

- Vi går ikke ut med lyttertall, så det vil jeg ikke kommentere. Men på generelt grunnlag kan jeg si at vi ikke er skuffet over responsen. Vi har fått flere helge-lyttere etter at Finn Bjelke begynte hos.

Det sier redaktør Arne Sandvik i Radio Vinyl.

Tall fra Kantar TNS, som samler inn lyttertall for norske radiokanaler, viser at «Finn Bjelkes Popquiz» de tre siste lørdagene har hatt 46 000 lyttere i snitt. Det er om lag ti prosent av det Finn Bjelke hadde i på samme tidspunkt i fjor på NRK.

NRK er ti ganger større

Radiosjef Jon Branæs i NRK opplyser at «Popquiz» med programleder Pål Thoresen har hatt et snitt på 410 000 lyttere samlet for NRK P1 og NRK P13 i høst. For tilsvarende periode i fjor var tallet 440 000. Det betyr at rundt ti ganger så mange hører på popquiz-sendinger på NRK mot Radio Vinyl. På sitt beste, i 2007, var snittlyttertallet på «Popquiz» hele 798 000.

Han mener en nedgang på 30 000 lyttere er innenfor naturlige variasjoner.

- Vi er godt fornøyd med at lytterne fremdeles holder seg til vårt popquiz-konsept. Vi tror at folk er trofaste mot NRK og «Popquiz» uavhengig av hvem som er programleder, sier Branæs, og trekker paralleller «Skavlan», som i liten grad har klart å få NRK-seerne over på TV 2.

Et universelt navn

Arne Sandvik i Radio Vinyl bestrider videre at kanalen har stjålet «Popquiz» og innholdet fra NRK. Han mener at navnet popquiz er like universelt som «cupfinale» og «nypoteter», og at NRK derfor ikke kan hevde eiendomsrett på det.

Radio Vinyl har gjort noen innholdsmessige forandringer i forhold til da Finn Bjelke ledet programmet på NRK.

- Både navn og innhold er annerledes. Vi har fornyet konseptet, noe som var på høy tid - og «Finn Bjelkes Popquiz» er gjort slik at det er vanskeligere å google seg til riktig svar, sier Sandvik.

Har søkt Patentstyret

NRK har ikke tenkt til å gi seg, selv om «Finn Bjelkes Popquiz» lørdag 20. oktober går på lufta for fjerde gang, klokka 11 - akkurat samtidig som Pål Thoresen inviterer til «Popquiz» på NRK.

Programmet har eksistert siden 1986 på NRK, og før Finn Bjelke gikk til Radio Vinyl, søkte NRK patent på navn og type innhold.

- Vi har sendt en søknad til Patentstyret. NRK har også et brettspill som heter «Finn Bjelkes Popquiz», samme som Radio Vinyl kaller sitt program. Vi reagerer selvsagt når noen forsøker å stjele vårt sølvtøy, sier Branæs.

Vurderer rettssak

Radiosjef Jon Branæs har koblet NRKs advokater og juridiske avdeling på saken. De er i dialog med Bauer Media, uten at partene er kommet til enighet. Han utelukker ikke at saken kan havne i retten.

- Radio Vinyl ønsker å skape forvirring, men vi har ikke tenkt å gi oss, sier Branæs.

Han mener at alt radio Vinyl gjør i forhold til navn, innhold og sendetidspunkt, er gjort helt bevisst for å kapre lyttere fra NRK. Han beskriver «Popquiz» som et programkonsept NRK har utviklet i nærmere 30 år.

Internasjonalt mediehus

NRK viser til markedsføringsloven paragraf 25 og 30, som omhandler etterlikninger og som går på å utnytte en innsats og et konsept som andre har bygget opp over tid.

- Bauer Media er et stort og sterkt internasjonalt mediehus, sier Branæs og legger til:

- Vi mener at Bauer Media-eide Radio Vinyl stjeler vårt konsept og lager en kopi av det vi har utviklet over mange år, og dermed både bryter god forretningsskikk og markedsføringsloven, sier Branæs, som viser til at NRKs juridiske avdeling har dialog med Bauer Media.

Bauer Media og Radio Vinyl avviser beskyldningene, og fortsetter med «Finn Bjelkes Popquiz»-lørdagssendinger, som planlagt.