Finn Bjelkes Popquiz

Finn Bjelke har mistet 90 prosent av sine radiolyttere

NRK holder stand med Pål Thoresen.

NRK SØKER PATENT: Finn Bjelke gikk fra store NRK til lille Radio Vinyl, og dermed mistet han om lag ni av ti radiolyttere. NRK vurderer rettssak mot mediegiganten Bauer Media, som eier Radio Vinyl - og har søkt Patentstyret om patent på radiokonseptet «Popquiz» . Foto: Henning Lillegård
NRK SØKER PATENT: Finn Bjelke gikk fra store NRK til lille Radio Vinyl, og dermed mistet han om lag ni av ti radiolyttere. NRK vurderer rettssak mot mediegiganten Bauer Media, som eier Radio Vinyl - og har søkt Patentstyret om patent på radiokonseptet «Popquiz» . Foto: Henning Lillegård Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Lørdag har musikkspørreprogrammet «Finn Bjelkes Popquiz» gått fire uker på Radio Vinyl. Men det er få som er blitt med programlederen fra NRK til hans nye kanal.

- Vi er veldig fornøyde med lyttertallene så langt, og er veldig fornøyd med hvordan vi er blitt mottatt på Radio Vinyl, skriver Finn Bjelke i en e-post til Dagbladet.

NRK og Bauer Media, som eier Radio Vinyl, krangler fremdeles om navnet om innholdet - som NRK hevder er for likt deres konsept.

- Vi er ikke skuffet

- Vi går ikke ut med lyttertall, så det vil jeg ikke kommentere. Men på generelt grunnlag kan jeg si at vi ikke er skuffet over responsen. Vi har fått flere helge-lyttere etter at Finn Bjelke begynte hos.

Det sier redaktør Arne Sandvik i Radio Vinyl.

Tall fra Kantar TNS, som samler inn lyttertall for norske radiokanaler, viser at «Finn Bjelkes Popquiz» de tre siste lørdagene har hatt 46 000 lyttere i snitt. Det er om lag ti prosent av det Finn Bjelke hadde i på samme tidspunkt i fjor på NRK.

NRK er ti ganger større

Radiosjef Jon Branæs i NRK opplyser at «Popquiz» med programleder Pål Thoresen har hatt et snitt på 410 000 lyttere samlet for NRK P1 og NRK P13 i høst. For tilsvarende periode i fjor var tallet 440 000. Det betyr at rundt ti ganger så mange hører på popquiz-sendinger på NRK mot Radio Vinyl. På sitt beste, i 2007, var snittlyttertallet på «Popquiz» hele 798 000.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer