Finn vei i jungelen

En ny, norsk tjeneste finner ditt spill.

Diskuter spill

(Dagbladet.no): Det er mange spill der ute. Altfor mange, mener noen. Hvordan skal du så finne spillet som passer for akkurat deg - eller den du skal kjøpe gave til? Noen spillere har lest seg opp på ett spesielt spill lenge før det kommer, og vet akkurat hva de skal ha. For alle dere andre, er det nå heldigvis noen som har gjort researchjobben for dere.

GameXplore heter en tjeneste som ble lansert forrige uke, og som er utviklet av det norske firmaet Game Index Statistics & Analysis (GISA). I all enkelthet er det nå mulig for deg å få hjelp til å finne akkurat det spillet som passer best til deg, uten å spørre betjeningen i en spillbutikk.

Mange spill

Godt plassert foran spillhyllene vil du i flere og flere spillbutikker - tjenesten er foreløpig i real life og ikke på internett - i tida framover se noen stands med en slags ringperm. I denne ringpermen kan du finne informasjon om en lang rekke spill, hvert spill representert med to sider i A4-format.

- Ideen kom på Gullstikka (prisutdelingen for spillbransjen, red. anm.) i fjor. Vi gikk egentlig med planer om å lage et nytt dataspill, men skjønte den kvelden at det er betydelige problemer i bransjen som gjorde det umulig for oss å gjennomføre spillideen. I stedet så vi behovet for noen som kunne vise vei i jungelen av spill der ute, forteller Hans Christian Bjørne, som sammen med Bendik Stang har stiftet GISA.

På plass

Ett år senere, og GameXplore er i butikkene. Så hva er det egentlig for noe? Spillanmeldelser?

- Nei, GameXplore-guidene er ikke tuftet på subjektivitet. Vi gjennomførte et studium i ludologi for å se hvilke elementer som utgjør lek. Ut i fra dette har vi funnet en rekke descriptors som er felles for alle spill. For å illusterere, så har vi en kategori som heter «administrasjon».

Når man tar for seg et spill, plasserer man graden av administrasjon i spillet på en skala fra null til hundre. Er det null, finnes det ikke ikke noe av det i spillet, er det hundre kan du være temmelig sikker på at du har med et strategispill å gjøre. De andre kategoriene er slåss/kjempe, styring/ferdigheter, utforske, sanke/samle ting, bygge, taktikk/planlegge, handel, samarbeide, løse problemer og karriere/RPG, forteller Bjørne.

Til sammen gir disse kategoriene en god pekepinn på hva slags spill du har med å gjøre. I tillegg er hvert spill plassert innunder både en filmatisk sjanger og en spillsjanger. Et spill som «Far Cry» har for eksempel spillsjangeren action/skytespill, mens den filmatiske sjangeren er science fiction/thriller.

Mye informasjon

- Når det i tillegg er skjermbilder, en skala for vanskelighetsgrad samt annen informasjon om for eksempel moralen i spillet og om hva slags rolle du spiller, føler vi at det er mulig for en kjøper å avgjøre om spillet er noe som kan passe for ham, forteller Bendik Stang.

Stang er ferdig utdannet som spillutvikler fra Danmarks tekniske universitet, mens Bjørne har to års erfaring fra musikkbransjen i USA.

- Der jobbet jeg med å utvikle systemer for å kategorisere musikk. Det lærte jeg svært mye av, ting jeg har fått bruk for i jobben med GameXplore, forteller Bjørne.

Informasjonen som ligger til grunn for GameXplore-sidene, er basert på innsendt materiale fra et titall profesjonelle spillanmeldere. Disse rapporter inn spilldataene etter å ha spilt et spill, og gjennomsnittet av dette knyttes deretter til et spill på et GameXplore-ark, som enkelt kan settes inn i permene i butikkene.

Bred støtte

Fra start av har GISA støtte fra en rekke store aktører i spillbransjen. Navn som Microsoft, Nordisk, Electronic Arts, Sega, Vivendi Universal og Ubisoft støtter prosjektet. I tillegg har firmaet mottatt offentlig støtte fra Innovasjon Norge, tidligere SND.

Markedssjef Aimar Niedzwiedzki i Electronic Arts er positiv:

- Jeg tror dette vil være et utrolig nyttig verktøy når man er i butikk og er usikker på hva man egentlig ser etter - eller om det spillet man står med i hånden inneholder det man vil. Sånn sett vil GameXplore guide deg til et bedre valg, slik at du kjøper det du trenger, sier Niedzwiedzki.

Han setter også pris på at GameXplore er et norsk initiativ.

- Det at GISA går så aktivt ut for å prøve å forbedre forbrukerinformasjonen i butikk i Norge, er utrolig flott. Slik jeg ser det, er dette noe som absolutt har framtiden for seg. Om det vil være i dagens form, eller om konseptet må justeres, vet man aldri. Men selve konseptet er noe som mange vil ha glede av å bruke. Hvis dette slår an i Norge, tyder alt på vi kan få enda en eksportartikkel fra Norge som er spillrelatert - og ingenting er bedre enn det, sier Niedzwiedzki.

Godt verktøy

GameExplorer er allerede på plass i noen spillbutikker, blant annet Spaceworld i Storgata i Oslo. Vi tok en tur dit, for å sjekke tilstanden.

- Det er et kjempebra initiativ. Det blir jo bare flere og flere spilltitler her i butikken. Og ettersom vi har få ansatte, der ikke alle kan alt om spillene, er dette et godt verktøy å ha i butikken for både oss og kundene. Det er mange som står og blar i permen selv om de ikke har noe konkret de lurer på, forteller Joakim Solem, avdelingsleder for butikken.

- Dessuten er det ofte slik at barn vinkler forklaringene sine litt «snilt» når de forteller foreldrene sine hva ønskespillet handler om. Her kan de se hvor voldelig et spill er, hvor vanskelig det er, og på egenhånd bedømme om spillet passer til barnet eller ei, forteller Solem, som har mange års erfaring i spillbransjen.

- Så du har tro på konseptet?

- Å ja. Dette har kommet for å bli, i hvert fall i denne butikken.Diskuter spill

<B>SPILLINFO:</B> Slik ser forsiden og baksiden ut på GameXplore-sidene, som du nå kan finne i en rekke spillbutikker.
<B>POSITIV:</B> Joakim Solem i spillbutikken Spaceworld er positiv til at kunder og ansatte i butikken kan få svar på det de lurer på.
<B>BAKMENNENE:</B> Bendik Stang (til venstre) og Hans Christian Bjørne er mesterhjernene bak spillguiden GameXplore.
<B>SYNLIG:</B> Standen med informasjon om spillet er godt synlig i butikkene.