Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Finner seg selv på reality-tv

60 000 nordmenn har det siste året meldt seg på norske realityprogrammer. Therese Olander (23) anbefaler gjerne andre å delta i Big Brother.

-  Det er eneste gang i livet du får sjansen til å gjøre ting du ellers ikke ville gjort, sier Therese Olander, en av tre norske jenter i Big Brother 2006.

Det er svært populært å være med i norske realityprogrammer. I siste utgave av tidsskriftet Ny Tid kommer det fram at 60 000 nordmenn har meldt seg på reality-tv det siste året. Ikke overraskende er det Idol som topper. 15 000 ungdommer ønsket å teste sangtalentet på TV 2, mens 10 000 familier ville ha Asgeir Borgermoens oppussingsteam på besøk i TV3s Ekstrem oppussing. Minst populært er Heia Tufte og Søppelkongen.

Overrasket

Foran årets program fikk TV Norge inn 7000 påmeldinger til Big Brother 2006. Det er 10 000 færre enn til den aller første serien i 2001, men castingansvarlig Tina B. Christensen synes tallet er overraskende høyt.

-  Nordmenn er jo veldig trauste og opptatt av at ingen skal stikke seg fram, sier hun.

Christensen forteller at det er en god del gjengangere fra år til år. Mange som har vært med i andre realityserier ønsker å fortsette karrieren i Big Brother. Men TV Norge har som prinsipp ikke å slippe til tidligere realitydeltakere.

-  Det virker som om mange mener deltakelse i 71 grader nord gir en status som kan være bra i jobbsammenheng, mens Big Brother-deltakere er ute etter 15 minutter kjendisstatus, sier Christensen.

-  Mentalt utfordrende

Virkelige jenter?: Reality-jentene Therese, Carina og Jessica er å finne i årets «Big Brother». Foto: TV NORGE
Virkelige jenter?: Reality-jentene Therese, Carina og Jessica er å finne i årets «Big Brother». Foto: TV NORGE Vis mer

Medieviter Alex Iversen mener realitybølgen er tegn på en endring i ungdomskulturen.

-  Mens foreldregenerasjonen fikk identiteten sin overlevert, må ungdom skape den selv. Da er det viktig å bli sett og få bekreftelse fra andre. Her kommer mediene inn, fordi de gir en voldsom tilbakemelding, sier Iversen.

Han er sikker på at realityseriene er kommet for å bli, men at de stadig vil endre seg.

Rundt 200 000 norske tv-seere og enda flere svensker fulgte Bærums-jenta Therese Olander i 66 dager før hun ble stemt ut av Big Brother-huset.

-  Det var veldig mentalt utfordrende å være innestengt så lenge, totalt uten kontakt med omverdenen. På slutten var jeg lei, nå er jeg glad for å ha sluppet ut, sier hun.

Hun opplevde imidlertid at det ikke var så enkelt å finne tilbake til sitt vanlige liv etterpå.

-  Jeg har hatt noen humørsvingninger som ikke likner grisen, men har møtt stor forståelse fra dem rundt meg, sier hun.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling