Anmeldelse: «Etter stormen»

Finstemt filmatisk familieportrett

I Hirokazu Koreedas filmer fletter mennesker sine liv inn i hverandre som slyngplanter.

TERNINGKAST FEM: Det tar en stund før «Etter stormen» kommer til poenget, men når den først gjør det, er den en studie i fortellerteknisk subtilitet og eleganse, skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST FEM: Det tar en stund før «Etter stormen» kommer til poenget, men når den først gjør det, er den en studie i fortellerteknisk subtilitet og eleganse, skriver Dagbladets anmelder. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Hirokazu Koreeda har et unikt talent for å skildre hvordan menneskeliv flettes i hverandre emosjonelt, psykologisk og fysisk. Snarere enn å ty til dramatiske utblåsninger konstruerer den japanske regissøren lag på lag med finstemte, innsiktsfulle observasjoner som publikum langsomt arbeider seg ned gjennom, som arkeologer på jakt etter sannheten om hvordan figurene på lerretet har formet hverandres liv på godt og vondt.

UtgravningI «Etter stormen» er denne utgravningen sentrert rundt leiligheten til den aldrende Yoshiko (en strålende Kirin Kiki), hvor sønnen Ryota (Hiroshi Abe) spiller ut sine anstrengte relasjoner til henne, søsteren, ekskona Kyoko og sønnen Shingo. Ryota var en gang en fremadstormende forfatter, men har i de senere år slått seg til ro med jobben som privatetterforsker, en jobb han opprinnelig tok under påskudd av å skulle gjøre research til en ny bok.

Ryotas arbeidssituasjon, sivilstatus og privatøkonomi er en direkte konsekvens av hans forkjærlighet for gambling, en besettelse han har arvet av sin nylig avdøde far og forsøker å gi videre til sønnen. Og det sier mye om Koreeda som regissør at hovedpersonens forsøk på å rekruttere sitt eneste barn inn i spillegalskapen først og fremst framstår som et uttrykk for kjærlighet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.