Kristenn Einarsson. Sjef for Forleggerforeningen. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
Kristenn Einarsson. Sjef for Forleggerforeningen. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.Vis mer

Fire av ti ebøker er gratis

Ebokmarkedet vokser lynraskt, men er fortsatt bittelite. En ny rapport viser at 40 prosent av salget er gratisutgivelser.

(Dagbladet:) Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen offentliggjør i dag sin tredje rapport om det digitale boknorge i 2012.

Den viser at norske ebøker går en lys fremtid i møte: salget har økt med 450 % i år. 

Men per i dag er ebokmarkedet marginalt. Eboksalg utgjør knappe 0,6 prosent av det totale boksalget i Norge. Til sammenligning meldte American Publisher's Association allerede i første kvartal i år at de tilknyttede forlagene tjente mer på ebøker enn papirbøker.

- Klassisk strategi Dessuten viser rapporten at 40 prosent av ebokmarkedet i Norge i 2012 (Apple-tjenesten Ibook og Cappelens Digitalbok utelatt), er gratisutgivelser.

- Det er en klassisk strategi i et nystarta marked, og viser at salgsleddet er villig til å gjøre en innsats for at kundene skal ta i bruk eboka. Andelen gratisbøker vil bli mye mindre når flere og flere tar i bruk digitale bøker, sier Kristenn Einarsson, direktør i Forleggerforeningen.

Etter Dagbladets beregninger står Jørn Lier Horsts «Vinterstengt», som ble gitt ut gratis som ebok gjennom bokhandelen Ark, og Fifty Shades-trilogien, for en stor andel av eboksalget i Norge.

-Jeg har ingen tall på det, men ebok er noe folk nå prøver ut for første gang, og da er det ikke overaskende at gratisutgivelser og storselgere dominerer, sier Einarsson.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Infrastrukturen på plass Han mener at forlagene nå har gjort den jobben som skal til for at ebokmarkedet i Norge skal ta seg opp.

- Forlagene og bokhandlene har jobbet lenge med å utvikle gode løsninger, og nå er infrastrukturen på plass. Nordmenn har pc-er, nettbrett og lesebrett, e-bøkene er godt prisa, og salgsleddene har et bredt tilbud. Nå handler det om hva kunden vil, sier Einarsson

Einarsson sier utviklingen er i tråd med resten av Europa, men tør ikke spå om fremtiden for ebokslaget i Norge.

- Vi er fortsatt i startgropa og det kan ta tid før folk ender sine lesevaner. Men nå som tilbudet på plass, blir det veldig spennende å følge utviklinga neste år.

- Eboka har slått gjennom Einar Ibenholt, forlagsdirektør i Gyldendal, er fornøyd med utviklinga, og spår fortsatt vekst.

- Vi har hatt en ti-tjuedobling av omsetningen for ebok. Totalsalget er fortsatt lite, men veksten er altså sterk. For enkeltutgivelser kan vi nå måle ebokandelen av totalsalget i prosent, og ikke mikropromille.

Ibenholt mener å kunne se at det norske ebokmarkedet er i ferd med å etableres for alvor.

- Det er høsten 2012 at eboka slo gjennom i Norge. Det er helt klart.