Kristenn Einarsson. Sjef for Forleggerforeningen. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.
Kristenn Einarsson. Sjef for Forleggerforeningen. Foto: Steinar Buholm / Dagbladet.Vis mer

Fire av ti ebøker er gratis

Ebokmarkedet vokser lynraskt, men er fortsatt bittelite. En ny rapport viser at 40 prosent av salget er gratisutgivelser.

(Dagbladet:) Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen offentliggjør i dag sin tredje rapport om det digitale boknorge i 2012.

Den viser at norske ebøker går en lys fremtid i møte: salget har økt med 450 % i år. 

Men per i dag er ebokmarkedet marginalt. Eboksalg utgjør knappe 0,6 prosent av det totale boksalget i Norge. Til sammenligning meldte American Publisher's Association allerede i første kvartal i år at de tilknyttede forlagene tjente mer på ebøker enn papirbøker.

- Klassisk strategi Dessuten viser rapporten at 40 prosent av ebokmarkedet i Norge i 2012 (Apple-tjenesten Ibook og Cappelens Digitalbok utelatt), er gratisutgivelser.

- Det er en klassisk strategi i et nystarta marked, og viser at salgsleddet er villig til å gjøre en innsats for at kundene skal ta i bruk eboka. Andelen gratisbøker vil bli mye mindre når flere og flere tar i bruk digitale bøker, sier Kristenn Einarsson, direktør i Forleggerforeningen.

Etter Dagbladets beregninger står Jørn Lier Horsts «Vinterstengt», som ble gitt ut gratis som ebok gjennom bokhandelen Ark, og Fifty Shades-trilogien, for en stor andel av eboksalget i Norge.

-Jeg har ingen tall på det, men ebok er noe folk nå prøver ut for første gang, og da er det ikke overaskende at gratisutgivelser og storselgere dominerer, sier Einarsson.

- Infrastrukturen på plass Han mener at forlagene nå har gjort den jobben som skal til for at ebokmarkedet i Norge skal ta seg opp.

- Forlagene og bokhandlene har jobbet lenge med å utvikle gode løsninger, og nå er infrastrukturen på plass. Nordmenn har pc-er, nettbrett og lesebrett, e-bøkene er godt prisa, og salgsleddene har et bredt tilbud. Nå handler det om hva kunden vil, sier Einarsson

Einarsson sier utviklingen er i tråd med resten av Europa, men tør ikke spå om fremtiden for ebokslaget i Norge.

- Vi er fortsatt i startgropa og det kan ta tid før folk ender sine lesevaner. Men nå som tilbudet på plass, blir det veldig spennende å følge utviklinga neste år.

- Eboka har slått gjennom Einar Ibenholt, forlagsdirektør i Gyldendal, er fornøyd med utviklinga, og spår fortsatt vekst.

- Vi har hatt en ti-tjuedobling av omsetningen for ebok. Totalsalget er fortsatt lite, men veksten er altså sterk. For enkeltutgivelser kan vi nå måle ebokandelen av totalsalget i prosent, og ikke mikropromille.

Ibenholt mener å kunne se at det norske ebokmarkedet er i ferd med å etableres for alvor.

- Det er høsten 2012 at eboka slo gjennom i Norge. Det er helt klart.