I HARDT VÆR:  Aftenposten-redaktør Harald Stanghelle er blitt klaget inn for PFU etter en aviskommentar. First House mener den erfarne avismannen har brutt to punkter i Vær varsom-plakaten. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
I HARDT VÆR: Aftenposten-redaktør Harald Stanghelle er blitt klaget inn for PFU etter en aviskommentar. First House mener den erfarne avismannen har brutt to punkter i Vær varsom-plakaten. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer

First House har klaget Aftenposten inn for PFU

Mener Harald Stanghelle har brutt god presseskikk på flere punkter.

(Dagbladet): I mai skrev Harald Stanghelle en kommentar hvor han dro inn First House-topp Morten Wetland som en mulig aktør i en svertekampanje mot Nobel-sjef Thorbjørn Jagland. Kommentaren fikk stor oppmerksomhet, og First House sa tidlig at de ønsket å klage inn Aftenposten til Pressens faglige utvalg (PFU).

I går mottok PFU klagen fra First House på politisk redaktør Harald Stanghelles kommentar «På svertetokt for kineserne?». Det skriver Dagens Næringsliv (DN) på sine nettsider.

To punkter Grunnlaget for klagen er at kommunikasjonsbyrået mener Aftenposten bryter god presseskikk på to punkter, både i kravet til samtidig imøtegåelse (punkt 4.14 i Vær varsom-plataen) og til kildekritikk (punkt 3.2 i Vær varsom-plakaten) ved framsettelse av sine påstander, noe administrerende direktør i First House, Per Høiby, varslet allerede i mai.

I klagen heter, ifølge DN, det at «det er en alvorlig beskylding som framsettes mot First House i den innklagede kommentarartikkelen, nemlig at 'kinesiske interesser' skulle ha leid oss inn i en svertekampanje mot Torbjørn Jagland og den norske Nobelkomiteen».

I klagen skriver også First House at Stanghelle bringer «ubekreftede rykter» til et stort publikum, og at Stanghelle senere har opplyst at ryktene stammer fra én kilde. 

- Normalt kommenterer vi av ulike årsaker ikke kundeforhold. I denne saken ser vi oss nødt til å gjøre et unntak, fordi Stanghelle videreformidler og gir ytterligere autoritet til ubekreftede rykter om at vi bryter vårt og bransjens etiske regelverk. Det er ikke riktig at vi har Kina som kunde. Vi har ikke oppdrag som beskrevet i Stanghelles artikkel, skrev administrerende direktør og partner i First House, Per Høiby, i en pressemelding da det ble kjent at First House ønsket å klage avisa inn for PFU.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dagbladet har vært i kontakt med Høiby. Han ønsker ikke å kommentere saken utover klagen.

- Vi har fremmet våres synspunkt i klagen, og avventer PFUs behandling av den, sier Høiby til Dagbladet.

- Viktige prinsipp Det var etter en kronikk av Morten Wetland i DN at Stanghelle dro inn First House-toppen i en angivelig svertekampanje av Jagland i sin Aftenposten-kommentar.

Ansvarlig redaktør i Aftenposten, Espen Egil Hansen, har lest klagen overfladisk, og mener den ikke inneholder noen overraskelser.

- Vi skal sette oss ned, lese den og jobbe grundig med svaret. Jeg mener ikke at utfallet er opplagt. Det står om svært viktige prinsipper knyttet til hvor fri kommentartor-journalistikken skal være, sier Hansen til Dagbladet og utdyper:

- First House er ikke en sårbar enkeltperson med krav på særlig vern, men lever i gråsonen mellom påvirkning av norsk politikk og rådgivning av internasjonale forretningsinteresse. De er på en måte en del av maktstruktren og etter min mening er det svært gode grunner til stille tøffe spørsmål rundt et slikt selskaps rolle i en kommentar-artikkel.

Aftenposten tar klagen på alvor og mener det står om viktige prinsipper. Hansen ser fram til både å jobbe med Aftenpostens svar, og høre PFUs behandling av saken.

- Jeg mener også at alle nyhetssakene som er kommet i kjølevannet av Stanghelles kommentar viser nettopp hvor viktig det er at kommentator-artikkelen må ha en helt annen fri form enn nyhetsartikkelen, sier Hansen.