Fisefine tall for «Doktor Proktors prompepulver»

Årets største kinosuksess til nå.

(Filtermagasin.no): Et varierende norsk kinoår så langt, målt i antall besøk, reddes nok en gang av en barnefilm.

88 199 nordmenn løste nemlig inn billett til «Doktor Proktors prompepulver», basert på Jo Nesbøs barnebøker, i helgen. Medregnet forhåndsvisninger har 103 610 nordmenn allerede sett filmen.

Det gir den soleklart beste åpningshelgen for noen film på kino i år, et godt stykke foran «Karsten og Petra på vinterferie» (53 548 besøk i premierehelgen).

Høyt budsjett - Det er noen helt fantastiske tall, og den største åpningen uansett nasjonalitet i år. Vi er superglade og kjempestolte, sier produsent Cornelia Boysen til Filter.

Filmen er produsert av Maipo film, som også stod bak fjorårets kjempesuksess «Solan og Ludvig - jul i Flåklypa». Denne hadde imidlertid 139 000  besøk den første helgen.

«Doktor Proktors prompepulver» kostet 40,3 millioner kroner å lage, og fikk 14,3 millioner i offentlig produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt. I norsk sammenheng er det en dyr film, og Maipo var derfor avhengig av mange besøk.

Trolig kunne produsentene også ha hatt et lite håp om enda høyere tall, men det gode været i mange deler av landet i helgen kan ha lagt en liten demper på kinolysten hos enkelte.

I august skal oppfølgeren, titulert «Doktor Proktors tidsbadekar», etter planen spilles inn - også denne gangen med regissør Arild Fröhlich bak kamera.

Treg «Need for Speed» For den andre norske filmen med premiere i forrige uke, John Sullivans «Permafrost», var det derimot svært laber interesse.

Bare 74 nordmenn løste inn billett til lavbudsjettsdramaet, som fikk terningkast tre i Dagbladet. Filmen ble satt opp på 10 kinoer i Norge, og var dermed en smal lansering.

I USA er helgens tall for bilfilmen «Need For Speed» den store snakkisen - den spilte inn 17,8 millioner dollar og gikk inn på tredjeplass på kinolista, noe som er langt dårligere enn studioet Fox hadde ventet seg.

I Norge går derimot filmen endel bedre, med nær 30 000 besøk - og 2. plass på kinolista.

Denne saken er opprinnelig skrevet av film- og tv-bloggen Filter.