Norge har mange naturgitte fortrinn, høy kompetanse, tilgang på teknologi og en effektiv fastlandsindustri i hele landet. Leverandørindustrien er etablert i tilknytning til de store industrilokomotivene over hele Norge. Norsk topografi gjør transport og samferdselsinfrastruktur til en vesentlig utfordring for norsk næringsliv. Norge har som mål å redusere klimagassutslippene, bl.a. fra transportsektoren.
Et virkemiddel for å få til dette er å tillate bruk av modulvogntog. Disse benyttes til transport av ferdigvarer, og øker lastekapasiteten med inntil 50 prosent og reduserer transportkostnadene med inntil 30 prosent. Bruk av modulvogntog reduserer også CO₂-utslippene vesentlig.
Det ble åpnet for bruk av modulvogntog i Norge i 2014, men effekten for norsk næringsliv har dessverre uteblitt. Utfordringen er at norske bedrifter i dag ikke får tillatelse til å kjøre med modulvogntog fra produksjonssted og inn til riksvegnettet og derfra til kunder. Norske myndigheter har kun gitt tillatelse til en type modulvogntog som er mest egnet for vegnettet på kontinentet. Disse har tillatelse til å kjøre over grensen og inn i Norge på riksveinettet, og direkte til markedet og kundene i Norge.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger