Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Pensjonsalder

Fjern særaldersgrensene

Særaldersgrensene framstår i dag mer som et frynsegode for flere «skrivebordsyrker», enn for å ivareta de med tungt arbeid.

ENIGHET: Alle som ikke lenger kan stå i sin stilling av helse- eller sikkerhetsmessige årsaker, skal ivaretas på en god måte. Men det må gjelde enten det er en offentlig sykepleier eller en privat ansatt snekker, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
ENIGHET: Alle som ikke lenger kan stå i sin stilling av helse- eller sikkerhetsmessige årsaker, skal ivaretas på en god måte. Men det må gjelde enten det er en offentlig sykepleier eller en privat ansatt snekker, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Meninger

I disse dager sitter partene i arbeidslivet og forhandler om hvor mye ekstra kompensasjon de som må gå av på særaldersgrenser skal få i tillegg til ordinær pensjon. Fremskrittspartiet mener utgangspunktet istedet burde vært hvordan en raskt og smidig kan avvikle de utdaterte særaldersreglene.

I dag finner du alt fra billettkontrollører til meteorologikonsulenter på listen over statlige stillinger med avgangsalder på rett over 60 år. Enkelte kan gå enda tidligere. Mange hever pensjon, men fortsetter å jobbe i andre yrker og får dermed dobbelt opp. Pensjon pluss full lønn.

Særaldersgrensene framstår i dag mer som et frynsegode for flere «skrivebordsyrker», enn for å ivareta de med tungt arbeid. Det mener Frp ikke lenger kan forsvares. Vi kan ikke lenger fortsette å skyve friske mennesker ut på alderspensjon i slutten av 50-åra.

I den offentlige debatten hører vi oftest om at særaldersgrenser er ilagt fysisk og psykisk tunge yrker, som sykepleiere, renholdere, hjelpepleiere eller operative polititjenester.

Ingen er uenige om at de som ikke lenger kan stå i sin stilling av helse- eller sikkerhetsmessige årsaker, skal ivaretas på en god måte, men det må gjelde enten det er en offentlig sykepleier eller en privat ansatt snekker. Særaldersgrensen tar ikke utgangspunkt i den enkelte ansattes faktiske skikkethet, helse eller arbeidsevne, bare oppnådd alder. Det er lite treffsikkert og lite klok bruk av ressurser.

I 2009 la OFTP-utvalget (OffentligTjenestePensjon) fram en rapport om særaldersgrenser. I denne kommer det fram tall som viser at mange av dem som går av på særaldersgrense fortsetter å jobbe etter avgang. Selv blant dem som omtales som de fysisk og psykisk tyngste jobbene.

Blant tilsatte i polititjenesten med særaldersgrense på 60 år, var om lag 67 prosent ved fylte 62 år i arbeid utenfor politiet. Blant hjelpepleierne var andelen i arbeid ved oppnådd særaldersgrense på 65 år lavere, men ikke ubetydelig. Om lag 40 pst av 66-åringene sto fortsatt i jobb i helsesektoren, og blant 67–72 åringene 25 pst.

Samfunnet har ikke råd til å betale pensjon til 60-åringer som fortsatt har både helse og kompetansen samfunnet etterspør. Vi blir stadig færre yrkesaktive bak hver alderspensjonist. Det betyr færre til å finansiere velferdsgodene framover.

Når vi ser at skrivebordsyrker i offentlig sektor tilgodeses med særpensjon fra tidlig i 60-årene, og mange av de i de tyngre jobbene fortsetter å stå i arbeid, kan ikke dette lenger forsvares. Dagens unge forutsettes å jobbe til opp mot 72 år for å oppnå samme pensjon som dagens 67-åringer.

Ordningen er utdatert, framstår urettferdig og tilfeldig, og bør avvikles.

Hele Norges coronakart