Fjernes fra Facebook

NRK har lagt om strategien på sosiale medier. Nå sletter statskanalen en rekke profiler på Facebook og Instagram.

FORSVINNER: «Lindmo» er et av Norges mest populære tv-programmer, og har over 150 000 følgere på Facebook. Nå slettes Facebook-siden til programmet. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK
FORSVINNER: «Lindmo» er et av Norges mest populære tv-programmer, og har over 150 000 følgere på Facebook. Nå slettes Facebook-siden til programmet. Foto: Julia Marie Naglestad / NRK Vis mer
Publisert

Statskanalen har en rekke Facebook-sider for både nyheter og TV-programmene deres.

Blant disse er Facebook-siden til «Lindmo». Programmet med Anne Lindmo som programleder er et av Norges mest sette tv-programmer, og har over 150 000 følgere på Facebook. Nå skal Facebook-profilen legges ned.

- Jeg elsker jo å kommunisere med lyttere og seere i sosiale medier og kommer til å fortsette med det i mine egne kontoer. Så min beskjed er vel egentlig bare at «vi ses på den andre siden», sier Lindmo til Dagbladet.

På spørsmål om hva hun tenker om NRKs strategi om å være mindre til stede på sosiale medier, svarer Lindmo:

- Den overordna NRK-strategien er grundig gjennomarbeidet av folk som sysler med den slags på heltid. Jeg for min del fortsetter å hente tips, få respons og ha kontakt med masse flotte folk som liker å følge mitt NRK-liv, kontor-liv og ikke minst alle turene jeg drar på rundt i landet, sier Lindmo, og avslutter:

- Den direkte dialogen er kjempehyggelig og en viktig del av det jeg driver med.

En annen av NRKs profiler som også skal få sin ende er Facebook-siden til NRK Sport. Det bekreftet de tirsdag formiddag. Siden har over 220 000 følgere.

Det er heller ikke den eneste NRK-profilen på Facebook som har blitt lagt ned den siste tida. Tidligere i august ble Facebook-siden til NRK P3 lagt ned, og NRK Nyheter har også forsvunnet fra plattformen.

Skal bygge en sterk egenplattform

I juni annonserte NRK at de framover skal publisere mindre på sosiale medier. Som et resultat av dette har allerede flere av sosiale medie-profilene blitt lagt ned.

Rådgiver for sosiale medier i NRK, Laurie MacGregor forteller til Dagbladet at dette er en del av statskanalens langsiktige strategi.

- NRK har en langsiktig strategi som handler om å bygge en sterk egen plattform som publikum bruker og har tillit til, sier MacGregor til Dagbladet.

Hun sier videre at NRK de siste åra har sett at stadig flere oppsøker deres egne plattformer, som NRK.no, NRK TV og NRK Radio.

- Da trenger vi ikke gå veien via tek-giganter for å nå publikum. Da kan vi heller bruke mer ressurser der publikum er, som er hjemme hos oss, sier MacGregor.

- Forlater ikke Facebook med det første

MacGregor forteller videre at NRK bruker tredjepartsplattformer - som blant annet sosiale medier - når de ser at de ikke klarer å nå ut til enkelte deler av befolkningen.

- Det vi tror mest på er å bygge våre egne plattformer sterkest mulig for å stå over tid, og bygge en sterk relasjon til publikum framover, forteller MacGregor.

Planen videre er at både nyheter, sport og annen type innhold skal samles under hovedsiden NRK på Facebook.

- Vi har redusert med en del Facebook-sider og skal ikke si vi er ferdig. Men vi forlater ikke Facebook med det første. Vi vil tilpasse det til publikums bruk, sier MacGregor.

GÅR GALT: Den svært rutinerte Dagsnytt 18-programlederen glemte tiden under sending onsdag 13. juli. Video: NRK Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer