Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Flatere Madonna

Overdådig illustrasjonskunst skjuler ikke at dette er en svak fortelling

BOK: Den gamle gullsmeden Eli sier til sin læresvenn Abdi at man må være viss på at det en mening med det som skjer. Slik klarer man å overvinne de største utfordringer.

Dette er bok nummer fire i Madonnas planlagte serie på fem barnebøker. Hun plukker illustratører i verdenstoppen, og skriver enkle historier i eventyrform.

I denne boka er hun rykket veldig nær kjernebudskapet til den bevegelsen som mottar det økonomiske overskuddet av prosjektet, nemlig Spirituality for Kids Foundations.

Deres anliggende er å oppdra og danne barn på en positiv måte, slik at de griper mulighetene i tilværelsen. Budskapet markedsføres blant annet med kontraster til hvor ille mange barn har det i USA. Madonnas egen Kaballah-inspirerte religiøsitet har også vært eksponert i forbindelse med utgivelsene.

Tilbakeskritt

De gode intensjoner hindrer ikke at denne boka ikke er på topp når det gjelder fortellingens kvalitet.

Det krevende budskapet om å ta motgang som muligheter er ikke troverdig i den endimensjonale settingen.

Prøvelsene som gutten møter opptrer heller ikke slik at de gjør sterkt inntrykk. Komposisjonsmessig mangler fortellingen en god avslutning. Det blir for mye budskap og for lite litteratur, og et tilbakeskritt fra forrige bok «Yakov og de syv tyvene».

Malplassert

Paret Dugina/Dugins illustrasjoner er overdådige, en eksersis i barokk overdrivelseskunst, og med ornamentikk som glitrer. Kraftfullt og flott er det, men sammen med den svake historien blir det likevel noe malplassert over bildene, som om de dekker over at dette er en tynn fortelling.

Og ofte er det ikke motivene i Madonnas tekst illustratørene spinner rundt, de forteller noen egne historier.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media