DEBATT

Debatt: NRK og alkohol

Flatfyll som familie-underholdning

NRKs store fokus på fyll og alkohol blant annet i sine sportssendinger bekymrer oss, spesielt når vi vet hva som ble utfallet av fjorårets skifestival i Holmenkollen.

MORSOMT? Nicolai Ramms Alpestreker er kanskje ironisk i sin framstilling av publikumsfylla, selv om store deler av fanskaren ikke er gamle nok til å forstå ironien. Faksimile: NRK
MORSOMT? Nicolai Ramms Alpestreker er kanskje ironisk i sin framstilling av publikumsfylla, selv om store deler av fanskaren ikke er gamle nok til å forstå ironien. Faksimile: NRK Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Ut fra familieprogrammene til NRK å dømme er fest ensbetydende med flatfyll, i beste fall sjampanjefeiring og raust med vin.

Ifølge Folkehelseinstituttet har ca. 90.000 barn foreldre med et moderat til alvorlig alkoholmisbruk. Og hver tiende av oss voksne har til enhver tid problemer med alkoholinntaket.

Når vi vet dette, kunne man forventet en mer gjennomtenkt holdning til hvordan alkohol eksponeres i statskanalen. Men i de siste ukene ser det ut til at gull og glitter har gått til hodet på redaktørene i NRK.

Bare noen eksempler fra helgen som ligger bak oss:

– Fredag ble årets vinner av Mesternes mester kåret. Vi har uke etter uke sett utøverne drikke vin til middag, og da Pål Anders Ullevålseter til slutt vant, står sjampanjespruten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer