Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Flatpakket glede

Mario sørger nok en gang for en rollespillopplevelse av de sjeldne.

  • Se bilder fra spillet
  • Alt om spill!
  • Diskuter spill

    ROLLESPILL HAR

    det i det siste kommet tretten av på dusinet.

    Derfor har det ikke vært annet enn deilig når jeg nå har kost meg med «Paper Mario: The Thousand Year Door» de siste ukene. De av dere som husker «Paper Mario» til Nintendo 64 vet helt sikkert hva dette dreier seg om: Hele verdenen - inkludert alle innbyggerne - er laget av løvtynt papir. Og dette, min venn, åpner opp for endel artige spillsituasjoner.

    Hvem ellers enn Nintendo og utvikleren Intelligent Systems kan komme opp med et så sært konsept - og gjøre det til noe som er alt annet enn sært? Spillet fortsetter i samme ånd som «Mario and Luigi: Superstar Saga» til GameBoy Advance, og gir deg alt et rollespill bør bestå av: Allsidighet, utfordringer og ikke minst en solid dose humor.

    I BEGYNNELSEN VIRKER

    «Paper Mario: The Thousand Year Door» såre enkelt, men etterhvert som du beveger deg utover i eventyret åpner en dypsindig og oppslukende verden seg. Det at Mario er syltynn (joda, han har fortsatt en god rørleggermage i behold) innbyr til nye måter å mavørere seg rundt på - spesielt etter at han får evnen til å gjøre seg om til et papirfly, eller sno seg gjennom trange åpninger.

    Spillet er et fullverdig rollespill. Du kan oppgradere deg, bruke spesialangrep som begrenses av «flowerpoints», taktisk velge hvem som skal slåss, og så videre. Selve slåssingen er omgangsbasert med en liten vri: Du kan selv gjøre angrepene kraftigere ved å trykke på riktig tidspunkt - og på samme måte kan du avverge angrep.

    Mario møter en rekke forskjellige figurer som har unike egenskaper. For å komme videre må man bruke disse egenskapene i hovedverdenen, men de kommer også godt med i kampescene som alle foregår på en slags teaterscene (!). Dersom du slåss på en spektakulær måte vil publikum hive nyttige gjenstander opp på scenen - men i blant lurer det seg en møkkamann inn blant publikummet, og om du ikke går ned i salen og gir ham deng vil han kaste farlige ting mot deg. Se også opp for ustabile rekvisitter ...

    PRINSESSEN ER SOM

    vanlig kidnappet, men før hun forsvant rakk hun å sende Mario et kart som viser vei til en rekke krystallstjerner - disse må til for å åpne den sagnomsuste «tusenårsdøren». Mellom de forskjellige brettene du spiller som Mario og hans medhjelpere, får du blant annet styre Prinsessen eller Bowser i små spillsnutter.

    Det er pent lite å utsette på «Paper Mario: The Thousand Year Door». Har du en GameCube, bør du gjøre deg selv en tjeneste å gi spillet en sjanse - du vil neppe angre.

503 Service Unavailable
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media