Flåttsyke føler seg uthengt av Aftenposten, som trekker radioreklame etter leserstorm

- Den var ti ganger verre enn jeg trodde. Jeg blir sint og lei meg samtidig, sier flåttrammet.

(Dagbladet): Aftenposten trakk i dag en radioreklame etter at mange flåttsyke og pårørende til flåttsyke reagerte. Norges største avis har en kampanje gående under slagordet «Godt å vite», men innrømmer å ha bommet på budskapet i radiospoten du kan høre øverst i denne saken.

- Vårt mål har aldri vært å støte noen med reklamene våre eller gjøre at noen føler seg ille til mote. Med en gang vi begynte å få tilbakemelding fra lyttere som hørte reklamen, vurderte vi den og endte opp med å trekke reklamen.

- Jeg kan forstå det når noen reagerer. For dem som blir alvorlig rammet av den sykdommen er det alvorlig og tragisk, sier adm.dir i Aftenposten Sondre Gravir til Dagbladet.

Radioreklamen starter med at en mann har fått en flått på leggen, men utvikler seg raskt til å bli langt mer dramatisk. En stemme sier gjennom en høyttaler «sitt stille, det er flått over alt», før en reporterstemme sier «som dere hører, her er det krig».

Reklamen avsluttes med følgende:

- Da tenker jeg overskriften: «Alarm, flåtte invaderer», før Aftenposten konkluderer med at det kun er det vesentlige som kommer på trykk hos dem.
- Ti ganger verre Maj-Britt Grevstad var en av dem som reagerte sterkt på reklamen. Hun er med i aksjonsgruppa Borreliaopprøret 2012 som har protestert mot reklamen i sosiale medier og overfor Aftenposten. Grevstad, som selv har den omstridte diagnosen, sier at hun i dag ble oppringt av Aftenposten med en beklagelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Dagbladet ringte hadde hun ennå ikke hørt reklamen, bare fått gjengitt teksten. Etter å ha hørt reklamen er hun enda kraftigere i sin fordømmelse av Aftenposten.

- Den var ti ganger verre enn jeg trodde. Det er mange som har sagt at det føles som et slag i magen. Jeg blir sint og lei meg samtidig, sier Maj-Britt til Dagbladet.

- Hva gjør deg sint og lei deg?

- SINT: Maj-Britt Grevstad, her med statsminister Erna Solberg, sier at Aftenpostens kampanje gjør henne sint og lei seg. I dag trakk Aftenposten reklamen. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet
- SINT: Maj-Britt Grevstad, her med statsminister Erna Solberg, sier at Aftenpostens kampanje gjør henne sint og lei seg. I dag trakk Aftenposten reklamen. Foto: Torbjørn Berg / Dagbladet Vis mer

- Det gjør meg sint at Aftenposten burde holdt seg for gode til å harselere med flåttproblematikken. Det er ingen som hadde godtatt dette om man hadde byttet ut ordet flått med kreft eller hiv. Man er alvorlig syk, og så skal man i tillegg bli gjort narr av av en stor norsk avis på radioen.

- Mobber Aftenposten avviser at de gjør narr av flåttsyke. De avviser også at de harselerer eller kritiserer aviser som beskyldes for å skrive ofte om flått.

- Det har aldri vært vår intensjon å harselere med de flåttsyke. Når noen får den følelsen har vi forståelse for det. Da skaper den reklamen en annen oppfatning enn det vi ønsket., sier Gravir i Aftenposten, som ikke ønsker å kommentere Grevstads påstand om at det aldri hadde blitt laget en tilsvarende reklame om kreft eller hiv.

Aftenposten har i år hatt flere artikler i papiravisa om flått, blant annet en sak om flåttsyke Lars Monsen. På Aftenposten.no har avisa hatt en sak med tittelen «Flåttbitt kan gi kjøttallergi».

Maj-Britt Grevstad opplever at Aftenpostens radioreklame kritiserer blant annet Dagbladets dekning. Det samme gjør pårørende Veronica Zimmer.

- Dagbladet og de mediene som tar tak i problemet blir mobba, sier Zimmer til Dagbladet.

- Angriper ikke andre medier Konfrontert med kritikken sier adm.dir Sondre Gravir i Aftenposten at dette ikke er avisas mening.

- Nei, absolutt ikke. Vi angriper ikke andre medier direkte. Det er ikke intensjonen med den kampanjen. Det du referer til nå har aldri vært tanken da vi planen kampanjen, sier Gravir.

- Så de flåttsyke vi har snakket med misforstår kampanjens budskap?

- Det er det jeg sier nå som er vårt standpunkt.

- Hva er det dere ønsker å kommunisere med reklamen da?

- Det vi ønsker å kommunisere med reklamen er å framheve hovedbudskapet til Aftenposten, som er «godt å vite», svarer Gravir.

- Du blir invalidisert Dette er ikke Veronica Zimmers opplevelse av radioreklamen. Hun er en av mange pårørende til flåttsyke som har reagert overfor Aftenposten og som mener at avisa i radioreklamen angriper de mediene som tar flåttproblematikken på alvor.

- Aftenposten prøver å framstå som bedre enn andre medier, noe jeg ikke synes de er. De bidrar til å fortie problematikken, sier Zimmer til Dagbladet.

Både Maj-Britt Grevstad og Veronica Zimmer mener Aftenposten, og andres, harselering gjør det vanskeligere for de flåttsyke å bli tatt på alvor.

- Aftenposten aner ikke hva en invalidiserende sykdom som dette er. Det er en sykdom som går på hele systemet, du blir invalidisert, sengeliggende og har sinssyke smerter. Det har jeg opplevd selv, sier Maj-Britt Grevstad.

KRITISK: Veronica Zimmer er pårørende og reagerte sterkt på det hun opplever som Aftenpostens harselering med andre medier. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet.
KRITISK: Veronica Zimmer er pårørende og reagerte sterkt på det hun opplever som Aftenpostens harselering med andre medier. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet. Vis mer