Flere baller i lufta

KØBENHAVN (Dagbladet): Designer Hans Svarverud (46) gjorde åttitallet stripete med Ball-genseren. Nå er han tilbake med internasjonal suksess som designer av streetwear-merket Psycho.

Så hipt at selv artisten Goldie har bedt om å få tegne klær til kolleksjonen hans. Svarverud har gjort plass til ordene «Designed by Goldie» på Psycho-merkelappen.

- Goldie har vært helt sjuk etter klærne våre. Her har jeg fått noen tegninger fra England, men jeg tror ikke på at det er Goldie sjøl som har tegnet disse. De er for fine, sier Svarverud, og plukker opp noen anorakktegninger fra skrivebordsrotet.

Søppelkjører

Svarverud kaller seg nødig designer. Markedsfører passer bedre, synes han.

Men opprinnelig jobbet han som søppelkjører på Bøler i Oslo. En dag ble han spurt om han ville være med å selge danske tresko i Frankrike. Det ble starten på det uvanlige eventyret.

Nå dirigerer han tegnestudio, showroom og lager på to tusen kvadrat på Amerikakaien i København. Fra etasjen mellom Unicefs nødhjelpslager og et pornofilmstudio har han i tre tiår truffet tenåringers selvbilde - og lommebok.

Ball-suksess

Svarverud tjente sin første buksemillion på syttitallet. Han forutså at diskorottene ikke ville tre på seg balletrange olabukser til evig tid. Den romslige Westsidebuksa huskes ennå av moteslaver som har levd en stund.

Men det var den helt ukjente Ball-buksa som skulle krone ham til kongen av åttitallsgarderoben. For å lage billig PR, trykte han opp et parti stripegensere med Ball-reklame på magen. Genseren ble en av åttiåras største klessuksesser. Over to millioner Ball-gensere ble solgt til akkurat passe stive priser. På det travleste omsatte han for 140 millioner kroner i året.

Umoralsk Psycho

I 1987 kjøpte han fem tusen baggy-bukser ingen ville ha - fem år før streetwear var oppfunnet. Men da markedet var klart for pinlig lav hoftehøyde, slapp han buksene ut av tabbelageret. Med nytt navn: Psycho Cowboy Brand.

- Det eneste landet vi ikke har registrert Psycho i, er Kina. Der står ordet på en liste over umoralske vestlige fyord, sier han.

Men Psycho behøver ikke Kina. Nå selger Svarverud buksene sine i New York, London, Paris - og Oslo. I år selger han klær for over 100 millioner kroner. Et par uker i året står han selv bak kassa i Psycho-butikken i Oslo. Ikke for å spare lønninger, men for å snakke med femtenåringene.

- Jeg kan ikke skape mote, for jeg er ikke 16 år. Alt jeg gjør er å tilfredsstille behovet som er der. Og det har jeg klart.