FIKK PRIS: Dagbladets serie «Gutten i plastposen» var en av flere prisvinnere fra Dagbladet. Foto: Dagbladet
FIKK PRIS: Dagbladets serie «Gutten i plastposen» var en av flere prisvinnere fra Dagbladet. Foto: DagbladetVis mer

Flere designpriser til Dagbladet

Dagladet hentet både gull, sølv og bronse for godt nyhetsdesign, onsdag kveld.

(Dagbladet): Dagbladet fikk hele ni priser da den skandinaviske grena av den verdensomspennende organisasjonen for nyhetsdesign, The Society for News Design, i kveld delte ut priser for godt nyhetsdesign.

JUBLER: Philipp Gröschler, Bernt Jacob Oksnes, Elise Tobiasson, Magnus Hoem Hagen, Audun Aas, Morgan Bro og Christoph Schmitz. FOTO: Philipp Gröschler. Vis mer

- Prisene vi tok hjem i kveld bekrefter vår posisjon som noen av de råeste på nyhetsdesign i Skandinavia. Nytt av året er at vi også hedres for en rekke innovasjonsprosjekter. Disse prosjektene utforsker framtidas nyhetsformidling og viser leseren litt av hva de kan forvente å se mer av i årene som kommer, sier Audun Aas, designsjef i Dagbladet og Aller.

- Jeg kunne ikke vært mer stolt av designteamet vårt og gleder meg til å møte konkurransen igjen neste år.

Magasinredaktør Karine Østtveit beskriver prisene som «veldig stas».

- De utrolig flinke folka i Magasinet-redaksjonen jobber hardt hver eneste uke for å gi leserne helgas største leseopplevelse. Da er det alltid hyggelig når noen legger merke til ting vi har gjort, sier Østtveit.

Hun sier at Magasinet blir lagt merke til internasjonalt.

- Magasinet har blant annet vært med på listene over verdens beste featuresaker fire år på rad, i konkurranse med bidrag fra steder som New York Times og Washington Post. Både den typen anerkjennelse og priser som dette er motiverende for hele redaksjonen, sier hun.

Også Aftenposten, VG og NRK vant flere gull i kategoriene for digital- og printjournalistikk.

«Gutten i plastposten»

En av kveldens prisvinnere er Dagbladet Magasinets serie «Gutten i plastposen», historien om det nyfødte barnet som ble funnet i en plastpose på en kirkegård i Oslo i 1991.

Babyen overlever, men hvem var han og hvem var foreldrene? Gjennom ni kapitler følger Magasinets journalist Bernt Jakob Oksnes sporet 25 år etter for å finne gutten som ble funnet for over 25 år siden.

Serien er oversatt til engelsk og blitt omtalt og blogget om i mange land. Tidligere i år vant serien pris for beste innovasjon i konkurransen European Digital Media Awards. Serien fikk bronse i kategorien historiefortelling.

«Forlis»

Bronse ble det også til Dagbladets heldigitale serie «Forlis», der journalist Anders Fjellberg forsøkte å finne svaret på spørsmålet:

Hvem var den døde seileren som ble funnet på en sandbanke Noorderhaaks i Nederland i 1995? Liket ble funnet tre uker etter at det ble funnet en tom seilbåt på samme sted.

Serien består av artikler, videointervjuer, små filmer og videoblogger. I fjor omtalte prestisjenettstedet Longform «Forlis» som en av verdens beste reportasjer i 2016.

Underveis i «Forlis» fortalte man også historien om 88 år gamle Anders J. Smedsvik, som bare skulle ta seg en siste jordomseiling. Saken hadde tittelen: «88-åringen snek seg ut på havet og forsvant».

Heder, ære og pris ble det også Dagbladets video om valgsystemet i USA. Under prisutdelingen fikk videoen «Slik fungerer valgsystemet i USA» sølv i kategorien TV-design.

STOLER IKKE PÅ FOLKET: I 2000 tapte Al Gore presidentvalget på tross av at han fikk over en halv million stemmer flere enn George W. Bush. Dagbladet forklarer hvordan. Video: Guro Lindahl Flåten / Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

Den gjeveste prisen gikk til Dagbladets prosjekt «Leserkritikk», ved Christoph Schmitz. Prosjektet fikk gull i kategorien innovasjon.

«Leserkritikk» gir Dagbladets lesere mulighet til å gi tilbakemelding om feil. Oppdager de feil kan de trykke på en rød knapp i bunn av hver artikkel og gi spesifikke tilbakemeldinger på konkrete plasser i artikkel.

Magasinets sak «Gullhåp» om deltakerne i Paralympics fikk sølv i kategorien for saker i papirformat. Artikkelen fikk tittelen «Dette er utøverne som har seiret før de stiller på startstreken», og ble også nominert til tre priser under Mediedagene i Bergen i mai.

I tillegg ble det sølv til Dagbladets chat-bot under presidentvalget i USA i fjor høst. Da kommenterte politisk kommentator og redaktør John Olav Egeland valget direkte på Facebooks Messenger-app.

Det ble også bronse for «Kortstokken», Dagbladets kort forklart format, som er en form for slideshow med bilder. Her eksemplifisert ved «Det skjulte spillet om Aleppo»

Begge de to sistnevnte prisene er en del av et prosjekt som utforsker alternative måter å presentere nyheter på. Det prosjektet er støttet av Google.