Flere lesere enn noen gang for Dagbladet

Men løssalgsavisene sliter med opplaget.

(Dagbladet.no): Mediebedriftenes Landsforening (MBL) la fram de offisielle opplagstallene for norske aviser på en pressekonferanse i dag. Og de siste årenes tendenser i avismarkedet fortsetter: Løssalgsavisene går tilbake, mens nettavisene blir en stadig mer integrert del av nordmenns medievaner.

Mest gledelig for Dagbladets del: Aldri før har så mange nordmenn, drøyt 1,2 millioner mennesker, lest avisen på papir eller nett.

Samtidig har både VG og Dagbladets papirutgaver mistet lesere i 2005. VG har hatt størst tilbakegang med 21 563 aviser, mens Dagbladet solgte 21 023 færre eksemplarer i fjor.

- Dette er et paradoks for oss. Selvsagt er vi ikke fornøyd med opplagsutviklingen, som blir vår største utfordring framover. Samtidig må vi glede oss over at vi aldri har nådd så bredt og hatt så mange lesere hvis vi ser på kanalene under ett, sier Dagbladets ansvarlig redaktør Thor Gjermund Eriksen.

DN vinnere

Dagbladet solgte daglig 162 069 aviser i fjor, mens VG solgte 343 703.

Den store vinneren er Dagens Næringsliv, som økte opplaget med 3733 aviser til et opplag på 74248 daglig i snitt. Morgenutgaven av Aftenposten kunne også vise til et positivt resultat, med en opplagsøkning på 2855 aviser.

Ellers er tendensen at nisjeaviser som Klassekampen, Vårt Land og Morgenbladet fortsetter å øke, mens lokalavisene stort sett holder seg stabilt.

Thor Gjermund Eriksen peker på produktutvikling i alle kanaler som én av nøklene for å snu motgangen for avisa.

- Det er ikke noen annen måte å gjøre dette på enn å jobbe knallhardt for å lage en stadig bedre avis. Jeg er også glade for at vi gjør det så bra i helgemarkedet, til tross for økt konkurranse. Vi står knallsterkt på lørdagene, sier Eriksen.

Endret mediehverdag

Tallene fra Mediebedriftenes Landsforening viser at det samlede løssalget står for 75 prosent av den totale nedgangen. VG og Dagbladet står alene for 50 prosent av denne nedgangen.

Samtidig holder altså det samlede lesertallet seg relativt stabilt.

MBL avviser at de ønsker å fokusere på lesertall for å forsøke å skyve under teppet at opplagstallene synker, men mener dette er en erkjennelse av at mediehverdagen endrer seg med stadig flere kanaler.

Se alle tallene på Mediebedriftene.no

ET PARADOKS: Ansvarlig redaktør Thor Gjermund Eriksen i Dagbladet påpeker at flere enn noen gang leser avisa - enten i papirutgaven eller på nett. Samtidig er det færre som kjøper avisa i butikken.