LETTRÅDD: Elsykkelen har endelig fått sitt gjennombrudd i Norge. — Et klimavennlig alternativ vi må legge bedre til rette for, skriver Lan Marie Nguyen Berg i Miljøpartiet De Grønne. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
LETTRÅDD: Elsykkelen har endelig fått sitt gjennombrudd i Norge. — Et klimavennlig alternativ vi må legge bedre til rette for, skriver Lan Marie Nguyen Berg i Miljøpartiet De Grønne. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpixVis mer

Flere må få tilgang til elsykkel

Et raskere og mer effektivt transportmiddel enn å kjøre bil eller å ta bussen.

Meninger

Dagbladet påpeker de mange fordelene med elsykkel i sin leder 24. juli. Beklageligvis kommer det frem feil informasjon om Miljøpartiet De Grønnes syn på Elsykkel.

Her er en oppklaring:

Miljøpartiet De Grønne ser på elsykkel som et godt transportmiddel, og et klimavennlig alternativ vi må legge bedre til rette for i tillegg til sykkel. De Grønne har derfor foreslått momsfritak for elsykler, for å stimulere til økt bruk av sykkel fremfor bil. Bruken av sykkel fremfor bil går kraftig opp for folk som får tilgang til elsykkel ifølge Transportøkonomisk institutt. Elsykkel ser altså ut til å erstatte bilbruk mer enn tråsykkel, særlig i forbindelse med reiser til og fra jobb.

Som Dagbladet korrekt påpeker, vil elsykkelen for mange være et raskere og mer effektivt transportmiddel enn å kjøre bil eller å ta bussen. Du slipper dessuten å måtte dusje når du kommer på jobb.

Syklistene i Oslo har blitt systematisk nedprioritert til fordel for bil. Når så få velger sykkel i Oslo i dag, er det blant annet fordi standarden på sykkelveiene er altfor dårlig. 94 prosent av de som sykler oppgir at de føler seg utrygge i Oslotrafikken. Dette vil De Grønne rette opp i. Vi vil legge bedre til rette både for sykler og elsykler gjennom en kraftig oppgradering av sykkelveinettet. I tillegg ønsker vi å få både transportsykler og elsykler inn i bysykkelordningen.

Vi vil prioritere de som går, sykler og kjører kollektivt foran bilistene. De Grønne vil ha et sammenhengende sykkelveinett for hele Oslo planlagt på syklistenes premisser. Sykkelveinettet må dimensjoneres for å ha plass til de som sykler fort, de som sykler sakte, og ikke minst; elsyklister.