Flere protester mot 22. juli-minnested: - Stort nærmere kan man ikke komme et plagiat

Flere mener kunstneren kan ha kopiert andre ideer.

(Dagbladet): - Jeg har sittet i en del juryer opp igjennom tidene, og man forsøker alltid å unngå å stemme fram en vinner som har vært i nærheten av å stjele en idé, sier Hans Normann Dahl.

Den anerkjente kunstneren protesterer nå på utformingen av minnestedet på Sørbråten i Hole kommune.

Den kunstneriske utformingen av minnestedet har fått navnet «Memory Wound», og skal være som et åpent sår i naturen.

I juryens begrunnelse står det at juryen oppfatter vinnerforslaget av Jonas Dahlberg som kunstnerisk svært originalt og interessant.

- Nære et plagiat Men nå hevder flere at kunstverket er langt fra originalt.

Hans Normann Dahl har tidligere skrevet en innlegg i Ringerikes Blad der han hevder vinnerforslaget til utforming av minnestedet på Sørbråten er for likt Claes Oldenburgs forslag «Saw» til monument i Stockholm i 1966.

MONUMENT I WASHINGTON: The Martin Luther King Memorial i  Washington har flere likheter med det planlagte minnestedet på Sørbråten i Hole kommune. Foto: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais
MONUMENT I WASHINGTON: The Martin Luther King Memorial i Washington har flere likheter med det planlagte minnestedet på Sørbråten i Hole kommune. Foto: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais Vis mer

Ideen bak dette kunstverket er å kutte en odde i to.

- Oldenburgs skisse til monument viser en sag som sager en odde i to, stort nærmere kan man ikke komme et plagiat. Om juryen hadde sett den skissen, ville det vært et problem å godta Dahlbergs forslag til minnested på Sørbråten, sier Dahl til Dagbladet.

Protester I sosiale medier deles i tillegg for tida bilder som sammenlikner det planlagte minnestedet på Sørbråten med Martin Luther King Jr. Memorial i Washington DC.

Monumentet etter den amerikanske menneskerettighetsforkjemperen ble reist i 2011, og i sosiale medier er det mange som antyder at utformingen av vinnerforslaget for Sørbråten, som ble presentert i 2014, kan være inspirert av monumentet i Washington.

Blant dem er Frank Tverran ansvarlig redaktør i lokalavisa RingeriksAvisa.

«Vi skal ikke påstå at den svenske kunstneren driver noen form for plagiat, men det kunstneriske uttrykket får oss umiddelbart til å tenke på Sørbråten og forslaget til Jonas Dahlberg om å skjære gjennom fjellet», skriver Tverran i RingeriksAvisa om Martin Luther King Jr. Memorial.

KUTT I STEIN: Direktør i Koro mener at kunsthistorien er full av kutt i naturen, han avviser at minnestedet ligner for mye på Martin Luther King, Jr. Memorial i Washington. Foto: AP Photo/Jacquelyn Martin
KUTT I STEIN: Direktør i Koro mener at kunsthistorien er full av kutt i naturen, han avviser at minnestedet ligner for mye på Martin Luther King, Jr. Memorial i Washington. Foto: AP Photo/Jacquelyn Martin Vis mer

Monumentet i Washington utgjøres av en stor steinblokk der midtpartiet er kuttet ut, og den utkuttede delen er benyttet til en skulptur av Martin Luther King Jr. Forslaget til Jonas Dahlberg er at massene som kuttes ut av odden på Sørenga skal benyttes til et kunstverk i regjeringskvartalene i Oslo.

- Det slo meg at begge kunstverkene måtte ha utspring i samme idé. Det ser veldig likt ut, sier Frank Tverran til Dagbladet.

- Gjør vondt Naboene i området har i lengre tid protestert mot det planlagte minnestedet. Mange av dem var med på å redde ungdom som flyktet fra Utøya 22. juli. De vil ikke ha en daglig påminnelse om den fatale dagen. 

Naboene har varslet omkamp og har stevnet regjeringen for brudd på naboloven.

Nabo Anne-Gry Ruud i Utstranda Vel skriver i en e-post til Dagbladet at velforeningen ikke vil uttale seg spesielt om likheten mellom de ulike kunstverkene, men legger til:

- Vi mener uansett at dette er et forslag som beskriver hendelsen mer enn det hedrer avdøde og redningsmenn. Vi kjenner veldig på hjelpeløsheten ved å stå på landsiden å se ungdommer kjemper for livet og bli skutt på Utøya et par hundre meter unna når vi ser uttrykket kunsten til Dahlberg kommuniserer. Dahlberg mener jo også at det kan og skal gjøre vondt å besøke hans kunst og minnesmerke.

PROTESTERER: Kunstner Hans Normann Dahl drev tidligere Olav Mosebekks Tegneskole i Oslo, og var også fast tegner i Dagbladet. Nå protesterer han mot planene om minnested på Sørbråten.
PROTESTERER: Kunstner Hans Normann Dahl drev tidligere Olav Mosebekks Tegneskole i Oslo, og var også fast tegner i Dagbladet. Nå protesterer han mot planene om minnested på Sørbråten. Vis mer

Naboene har startet en kronerulling for å få penger til å saksøke staten og stoppe det planlagte kunstverket. Kunstner Hans Normann Dahl er blant dem som støtter naboenes kamp.

- Selve monumentet er uforståelig, og ideen er såpass krass at det har et negativt og destruktivt materiale i seg, sier Dahl til Dagbladet.

Vanlig med inspirasjon Dagbladets kunstanmelder, Arve Rød, ser ikke likheten mellom utformingen av det planlagte minnestedet på Sørbråten og Claes Oldenburgs forslag «Saw» til monument i Stockholm i 1966.

Han kan imidlertid forstå at noen mener det er likheter mellom monumentet i Washington og det planlagte, norske minnestedet. Men Rød mener ikke nødvendigvis at det er et problem.

- Kunstnere har referert til andre kunstneres verker gjennom alle tider, det er helt vanlig og kan bidra til å utdype og utvide en fortelling. Men utover at begge er kutt i stein, er det stor forskjell på de to verkene. I Washington er den opprinnelige steinen konstruert fra grunnen, mens minnestedet på Sørbråten er et stedsbestemt skår i naturen. De er to forskjellige fortellinger, sier han.

- Unik verkskarakter Direktør for Kunst i offentlig rom (Koro), Svein Bjørkås, er ikke enig i kritikken.

- Kunsthistorien er full av kutt i naturen og andre inngrep som kan forstås som fellesreferanser som kan finnes igjen både i Dahlbergs verk og i andre kunstneres verker. Det er imidlertid hevet over enhver tvil at Jonas Dahlbergs «Memory Wound» har en unik verkskarakter som skiller det fra disse eksemplene. «Memory Wound» er et stedsspesifikt verk som er godt tilpasset de omgivelsene det skal inngå i. Dessuten gir kunstverket relevante innganger til bearbeiding av den konkrete historiske hendelsen som minnestedet i Hole skal tilrettelegge for, skriver Bjørkås i en mail til Dagbladet. 

- Det er svært mange som har synspunkter på ulike sider ved dette verket. Men det er vårt klare inntrykk at det nasjonalt og internasjonalt er en vanlig oppfatning at juryen har valgt et talende, relevant og meget godt kunstverk, skriver Svein Bjørkås.

Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med kunstner Jonas Dahlberg flere ganger den siste uka via mail, uten hell.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram